Ovi četvorocilindraši dokazuju da vam nije potrebna gomila novca da bi vaš ljubimac bio brz.
Uvek je dobro držati se nečega što funkcioniše, što se dokazalo u ogromnom broju slučajeva.
Naravno, V8 motori imaju poseban „šmek“, ali krajem devedesetih je došlo do pravog „buma“ u oblasti tjuninga, kada su trkači i kompanije koje se bave proizvodnjom postprodajnih komponenti, uložili velike resurse u transformisanje malih motora u prave „zveri“, bez žrtvovanja po pitanju pouzdanosti.
Treba imati u vidu da su agregati na ovoj listi neki od najboljih na planeti, kao i da uživaju u postprodajnoj podršci. Oni koji imaju u planu da priušte neku od ovih jedinica i zamene stari motor u svom ljubimcu, treba da znaju da one nisu jeftine, iz prostog razloga što čitav svet zna za njihov potencijal. Mnogi entuzijasti ne pitaju za cenu kada je reč o „nadgradnji“ njihovih automobila.
Dakle, pametan finansijski potez je pronaći automobil koji već poseduje neki od ovih motora fabrički.
Ford 2.3 EcoBoost
Nalazi se između ostalog u Focusu RS i Mustangu EcoBoost
Ovo je jedan od motora s kojima nema greške. Radi se o turbo jedinici koju pronalazimo u Focusu ST i Fiesti ST. Međutim, ono što ga ističe je primena u Mustangu.
Teško je pronaći platformu koja uživa u boljoj podršci od Ford Mustanga. Brojne renomirane kompanije su istupile i pripomogle da ovaj četvoroclindraš pruža performanse kao V8 verzije. Ono što je takođe značajno isticanja je da je ova mašina i dalje podržana od strane proizvođača originalnih delova i opreme (OEM).
Specifikacije
Proizvođač | Ford |
Godine proizvodnje | 2015. – danas |
Konfiguracija | redni 4 cilindra |
Radna zapremina | 2,3 litra |
Snaga | 280–350 ks |
Max. obrtni moment | 420–475 Nm |
Gorivo | Benzin |
Značajni modeli | Mustang EcoBoost, Focus RS |
Toyota 4A-GE
Nalazi se između ostalog u AE86 Toyoti Corolli i AW11 MR2
Ovo je verovatno najstariji motor na listi. Sa samo 112 ks na raspolaganju, ujedno je i najslabiji. Međutim, baš kao Omega Speedmasters koji su otišli na Mesec šezdesetih, ovaj Toyotin motor je perfekcija mehaničkog inženjeringa. Konstruisan u saradnji s Yamahom, ovo je jedinica koja je pogonila sve od AE86 „Hachi-Rokua“ do Formula Atlantic trkača.
Ovaj atmosferski agregat s dve bregaste osovine mora da se potera „visoko“ da bi isporučivao veću količinu snage, ali se dokazao kroz sve forme auto-moto sporta, budući da je neverovatno pouzdan. Naravno, njegovoj slavi je doprineo i kultni status AE86 Corolle. Postprodajna podrška nije obilna, ali ovaj agregat će verovatno trajati do momenta kad više ne bude nafte na planeti.
Specifikacije
Proizvođač | Toyota |
Godine proizvodnje | 1983–2000. |
Konfiguracija | redni 4 cilindra |
Radna zapremina | 1,6 litara |
Snaga | 112–140 ks |
Max. obrtni moment | 131–146 Nm |
Gorivo | Benzin |
Značajni modeli | AE86 Toyota Corolla, AW11 Toyota MR2, Geo Prism GSi |
Nissan SR20 SR20DET
Nalazi se između ostalog u Silviji S13/S14/S15 za japansko tržište i Pulsaru GTi-R takođe za japansko tržište
Od devedesetih do kasnih 2000-ih, Nissan Silvia je bila jedan od omiljenih izbora za amaterske i profesionalne „driftere“, zahvaljujući izbalansiranoj šasiji i SR20DET motoru koji je mogao temeljno da se modifikuje.
Ovaj agregat je inicijalno pristigao na japansko tržište 1989., a pogonio je sve od Bluebirda preko Pulsara, do spomenutih Silvija, tako da se u principu ne radi o retkom motoru.
S radnom zapreminom od 2,0-litra, isporučujući od 201 do 247 ks u zavisnosti od specifikacija, i u standardnoj formi nudi obilje snage.
Velikodušna podrška od strane postprodajnih firmi dodavanje snage i popravljanje pouzdanosti je bilo prilično jednostavno, bez obzira o kojoj generaciji SR20 se radi, da li je u pitanju Redtop, Blacktop ili Notchtop.
Specifikacije
Proizvođač | Nissan |
Godine proizvodnje | 1989–2002. |
Konfiguracija | redni 4 cilindra |
Radna zapremina | 2,0 litra |
Snaga | 201–247 ks |
Max. obrtni moment | 265–280 Nm |
Gorivo | Benzin |
Značajni modeli | S13/S14/S15 Silvia, Pulsar GTi-R |
Subaru EJ25
Nalazi se između ostalog u Imprezi WRX (2006-2014.), Foresteru (2004-2013.), WRX STI-u (2004-2021.)
Ovaj motor bi možda mogao da izazove neku vrstu debate, jer postoje entuzijasti koji preferiraju EJ20. Međutim, kada je reč o nadogradnji motora bez trošenja basnoslovnih suma, nema greške s EJ25.
Treba napomenuti da ovde govorimo o turbomotoru. EJ25 je bio u ponudi s različitim nivoima po pitanju izlazne snage, a u zavisnosti od vozila koje pogoni, snaga ide od 210 do 310 konja. Mada više nego dovoljno snažni u standardnoj formi, ovi motori su poznati po tome što veoma dobro reaguju na jednostavnu intervenciju na ECU-u. Budući da osnovna Impreza predstavlja dokazanu trkačku platformu s decenijama pobeda iza sebe, podrška za ovaj Subaruov motor je temeljna.
Specifikacije
Proizvođač | Subaru |
Godine proizvodnje | 2004–2021. |
Konfiguracija | redni 4 cilindra |
Radna zapremina | 2,5 litara |
Snaga | 210–310 ks |
Max. obrtni moment | 295–393 Nm |
Gorivo | Benzin |
Značajni modeli | Impreza WRX, WRX STI, Forester XT |
Mitsubishi 4G63T
Nalazi se između ostalog u Eclipseu GS-T/GSX, Galantu VR-4 i Lancer Evolutionu I-IX
Mada je poznatiji po primeni u moćnom Evou, Mitsubishijev 4G63 turbomotor je po prvi put privukao pažnju entuzijasta tokom slavnih dana trka ubrzanja u SAD kada je reč o uvoznim automobilima. Prva i druga generacija Eclipsea bile su omiljeni izbor trkača na četvrt milje, prvenstveno zahvaljujući pogonu na sve točkove i činjenici da je ovaj turbo motor izuzetno dobro reagovao na modifikovane komponente.
To ne treba da iznenađuje. Na kraju krajeva, ovaj 2,0-litarski motor je kreiran za auto-moto sport, dokazavši se u jednoj od najekstremnijih trkačkih serija – reliju (WRC).
Oštroumni entuzijasti su gledali da nabave najraniji Mitsubishijev reli automobil homologovan za svakodnevni saobraćaj – Galant VR-4. Prosto, pokazao se kao primamljiv za kolekcionare.
Mitsubishi je migrirao VR-4 4G63 i pogon na sve točkove u Lancer sedan, da bi docnije bilo iznedreno devet generacija Evolution modela, koji neće dominirati samo u WRC-u, već i uličnim trkama širom sveta.
Dakle, bez obzira da li ste u potrazi za agregatom za ulicu, trke ubrzanja ili vožnju van asfalta, 4G63 sve to obavlja bez greške.
Specifikacije
Proizvođač | Mitsubishi |
Godine proizvodnje | 1989–2007. |
Konfiguracija | redni 4 cilindra |
Radna zapremina | 2,0 litra |
Snaga | 180–280 ks |
Max. obrtni moment | 290–355 Nm |
Gorivo | Benzin |
Značajni modeli | Galant VR-4, Eclipse GS-T/GSX, Lancer Evolution I–IX |
Honda B serije
Nalazi se između ostalog u Acuri Integri (1989-2001.), Del Solu (1996-1997), Civicu Si (1999-2000.)
Šta reći za Hondinu seriju B sem da se radi o motoru koji je definisao čitavu generaciju tjuniranih automobila, oblikovavši tu scenu onakvom kakvu je poznajemo danas. Ovo je agregat koji je svetu podario VTEC (s Integrom za japansko tržište 1989.) i inspirisao ljubitelje automobila da „turiraju“ svoje Civice uz uzvik „VTEC just kicked in, yo“.
Pored inovacija koje su bile inherentne u okviru njegovog dizajna, tjuneri su gravitirali ka Hondinom motoru zahvaljujući njegovoj sposobnosti zamenjivanja komponenti u stilu LEGO kocki. “Miksovanje” i usklađivanje standardnih komponenti otvorilo je mogućnost za ostvarivanje višeg nivoa po pitanju performansi, omogućavajući da se skine visokoturažna VTEC glava s B16 i instalira na blok veće radne zapremine motora koji nije VTEC, B20 na primer.
Zahvaljujući Civicovoj i Integrinoj dominaciji tjunerskom scenom devedesetih i ranih 2000-ih, motori B serije i dalje uživaju u jednoj od najboljih podrški i dan danas.
Specifikacije
Proizvođač | Honda |
Godine proizvodnje | 1989–2001. |
Konfiguracija | redni 4 cilindra |
Radna zapremina | 1,6–1,8 litra |
Snaga | 150–195 ks |
Max. obrtni moment | 150–177 Nm |
Gorivo | Benzin |
Značajni modeli | Acura Integra GS-R, Acura Integra Type R, Honda Civic Si Coupe, Honda CR-X Del Sol |
VW EA888
Nalazi se između ostalog u praktično svim modernim Volkswagenovim, Škodinim, Cuprinim i Audijevim proizvodima
Iako ne možemo to sa sigurnošću reći, verovatno se nemačkoj efikasnosti može pripisati razvoj EA888 serije motora. Radi se o dominantnoj jedinici, čije se verzije nalaze u modelima od Audija A3 do VW Tiguana i moćnog Golfa R. S obzirom na širok spektar vozila koja koriste usluge ovog motora, ne treba da čudi što je dostupan u različitim konfiguracijama.
Radna zapremina je standardizovana, s motorima od 1,8 i 2,0 litra. Fabrička izlazna snaga neverovatno varira, od 120 pa do 360 konja. Međutim, ono što ovi motori imaju zajedničko je njihova ravna kriva obrtnog momenta, što znači da ga pružaju u obilju, kao i sposobnost da isporuče veliku snagu za malu količinu novca. Jeftine modifikacije ECU-a su poznate po tome što otključavaju dvocifrene brojke na planu snage i obrtnog momenta. Ukoliko se tome dodaju neke mehaničke modifikacije, oslobađa se još veća količina snage.
Specifikacije
Proizvođač | Volkswagen |
Godine proizvodnje | 2008–danas. |
Konfiguracija | redni 4 cilindra |
Radna zapremina | 1,8–2,0 litra |
Snaga | 120–320 ks |
Max. obrtni moment | 230–420 Nm |
Gorivo | Benzin |
Značajni modeli | Audi A3, Audi A4, Volkswagen Golf GTI, Volkswagen Golf R, Volkswagen Tiguan, Audi Q5 |
Honda K serije
Nalazi se između ostalog u Acuri RSX, Acuri TSX, Civicu Si, Civicu Type R
Do koje mere motori iz Hondine B serije dobri, ovi iz K serije su još bolji. Nudeći veću radnu zapreminu i u performantnijim varijantama, kao i varijabilni rad ventila kako na usisnim tako i izduvnim bregovima, ovi motori isporučuju iskoristiviju snagu kroz raspon obrtaja u poređenju s „precima“ iz B serije.
Kao i u slučaju starije serije, Honda je ponudila različite K varijante kroz čitavu ponudu, od štedljivih 2,0-litarskih verzija preko visokoperformantnih, 2,4-litarskih, atmosferskih „vrištalica“ do „frizirane“ verzije koju pronalazimo u moćnom Type R-u.
Naravno, izlazna snaga ovih motora u velikoj meri varira u odnosu na primenu, s „konjicom“ koja se nalazi u rasponu od 150 do 320 „grla“. Međutim, ono što je osvojilo tjunersku zajednicu je robusnost ovog motora, koji može bez problema da istrpi ekstremnu ekspoataciju. Pored toga što pronalazi mesto u starijim Civicima, modifikovane verzije motora K serije mogu da se nađu u svemu od „bagija“ do klasičnog Ferrarija.
Specifikacije
Proizvođač | Honda |
Godine proizvodnje | 2001-danas |
Konfiguracija | redni 4 cilindra |
Radna zapremina | 2,0–2,4 litra |
Snaga | 150–320 ks |
Max. obrtni moment | 177–420 Nm |
Gorivo | Benzin |
Značajni modeli | Acura RSX, Acura TSX, Honda Civic Si, Honda Civic Type R |
Priredio: Pavle Barta