Ferrari je ostvario svoju prvu pobedu na trci 24 časa Le Mana u poslednjih 58 godina.
Na najviše postolje na podijumu nakon trke koja je obeležila 100-godišnji jubilej, popeli su se Alesandro Pjer Gvidi, Džejms Kalado i Antonio Đovinaci, ispred Toyotine posade.
Italijanski tim se u elitnu seriju na Circuit de la Sarthe vratio s novim 449P Le Mans Hypercar automobilom, a #51 je došao do trijumfa nakon što su Masten Gregori i Johen Rint ostvarili pobedu davne 1965.
Pjer Gvidi je bio vozač koji je prvi prošao kariranu zastavicu, 1 minut 21 sekundu ispred #8 Toyote GR010 HYBRID Sebastjena Buemija, Brendona Hartlija i Rjoa Hirakave.
Treće mesto je pripalo posadi #2 Cadillaca V-Series.R, Aleksu Linu, Erlu Bamberu i Ričardu Vestbruku, koji su zaostali krug iza pobedničkog Ferrarija.
U iscrpljujućoj trci, borba za pobedu se svela na direktan duel između #51 Ferrarija i #8 Toyote.
Nakon izletanja Pjera Gvidija u prvoj Mulsanne šikani tokom večernjih časova, #51 Ferrari se ipak vratio na vodeću poziciju s prednošću od gotovo čitavog minuta u odnosu na Toyotu, ali je ta razlika bila praktično izbrisana kada je Pjer Gvidi morao da resetuje električni sistem u pit stopu u 19. satu trke.
To je Toyotu vratilo u igru, tako da su lidere u tim momentima delile samo sekunde. Međutim, Ferrari je ponovo ostvario značajniju prednost i praktično obezbedio pobedu nakon što je Hirakava, vodeći u tim trenucima, udario u vevericu koja se našla na stazi i izleteo, zbog čega je u pretposlednjem satu oštetio bolid.
Japanac je izgubio kontrolu prilikom kočenja u Arnageu, udarivši u barijere. Ipak, uspeo je da oštećeni automobil doveze do garaže ne izgubivši krug.
Međutim, to nije bio kraj uzbuđenjima, jer je #51 u završnoj fazi trke ponovo morao da se resetuje, 23 minuta pre kraja. Na sreću italijanskog tima, prednost u odnosu na Toyotu je bila tolika da se njihov trkač vratio na stazu i dalje uživajući u lagodnoj prednosti.
Trećeplasirani #2 Cadillac je takođe u najvećoj meri imao čistu trku, sem okretanja Vestbruka u noćnim satima. Sestrinski #3 Chip Ganassi Racing je na nešto teži način stigao do četvrte pozicije.
Sebastjena Burdea je otpozadi udario GTE AM u Dunlop šikani tokom rane „spore zone“, poslaviši ga u garažu na popravku. Sličan incident u koji je takođe bio uključen Burde, desio se s jednim od WRT trkača u Tertre Rougeu.
Na kraju, Burde i njegove timske kolege Renger van der Zande i Skot Dikson, zaostali su tri kruga u odnosu na pobednika, dok se iza njih našao još jedan Ferrari, #50 Niklasa Nilsena, Antonia Fuoka i Migela Moline.
Osvajači pol pozicije su ispali iz vodeće garniture nakon izletanja Nilsena u Porsche Curves tokom jednog od dva jaka pljuska u večernjim časovima, a zatim su tokom noći izgubili više krugova zbog curenja tečnosti u sistemu za rekuperaciju energije.
Dva preostala proizvođača u Hypercar klasi, Peugeot i Porsche, imali su trku za zaborav.
Doduše, Peugeot je oba nekonvencionalna 9X9 imao u borbi za vodeće pozicije na samom početku, ali je okretanje Žan-Erika Vernjea u njegovom #93 u Mulsanne krivini koštalo tim dva kruga, dok je Gustavo Menezes doživeo sudar sa sestrinskom #94 mašinom u prvoj Mulsanne šikani u početnim satima trke.
Oba Peugeota su morala u garažu zbog problema s hidraulikom, s tim što je bolji, #93, koji je Vernje delio s Polom di Restom i Mikelom Jensenom, završio kao osmi.
Porsche je imao još lošije izdanje sa svojim triom 963 LMDh-a, koji su ušli u Penske. Svi automobili su doživeli višestruka kašnjenja.
Porsche #75 je ujedno bio prvi automobil iz Hypercar kategorije koji je odustao (zbog problema s pritiskom goriva), pre nego što je u Porsche Curvesu Kevin Estr izbacio najbolje plasirani automobil (#6) ovog proizvođača van konkurencije, pre nego što je izgubio još više vremena zbog zamene hibridne baterije.
Porscheov #5 je bio na putu da dođe do solidnog petog mesta, ali je imao kašnjenja zbog „gumi defekta“ i curenja na rashladnom sistemu, da bi na kraju imao problema i s pogonskim vratilom u finalnim satima trke, što ga je bacilo na devetu poziciju.
Drama u završnoj fazi je otvorila put za privatni Glickenhaus, koji je došao do šestog mesta u Hypercar kategoriji, kojom su dominirali fabrički timovi. Automobil #708 su vozili Oliver Pla, Roman Dima i Rajan Brisko, koji je završio ispred sestrinskog #709.
Ferrari #51 je kompletirao samo 342 kruga, što je najmanji broj krugova jednog pobedničkog automobila još od trijumfa Audija 2001.
LMP2: Inter Europolova pobeda uprkos ulozi autsajdera
U LMP2 klasi je pobedio poljski Inter Europol Competition tim, #34 ORECA automobilom koji su delili Jakub Šmijehovski, Albert Kosta i Fabio Šerer, koji je tokom trke zadobio lom stopala.
Švajcarac je zadobio povredu kada je preko njegovog levog stopala prešao Corvette GTE Am tokom runde odlazaka u boks. Međutim, to nije sprečilo Inter Europol tim da dođe do prve WEC pobede na najvećoj pozornici.
Vozači ove ekipe su bili vodeći u finalnih osam sati trke, preživevši brojne istrage zbog navodnih prekršaja u boksu. Pobedili su #41 automobil Team WRT-a, Luja Deletraza, Roberta Kubice i Ruja Andradea, s razlikom od 21 sekunde.
Finalno mesto na podijumu je zauzeo Duqueine s Nilom Janijem, Reneom Binderom i Nikom Pinom, uz asistenciju nevolja koje su zadesile drugi WRT ORECA, koji je uveden u boks zbog sumnji u vezi s problemima na ogibljenju, 11 minuta pre kraja.
Vodeći Alpine, #36 Šarla Milezija, Matjea Vaksivijea i Žilijena Kanala, promovisan je na četvrto mesto, dok je #31 Robina Frejnsa, Šona Gelajla i Ferdinanda Habsburga stigao do petog mesta nakon finalne drame.
United Autosports je imao košmarnu trku, jer su obe ORECA-e bile uključene u incidente. Bolja je bila ona #23 na osmom mestu, nakon noćnog udesa Toma Blomkvista, zbog kojeg je završio na medicinskom pregledu.
GTE: Corvette pružio oproštajnu pobedu CR.8
Corvette Racing je osigurao finalnu pobedu za GTE mašinu na Le Manu, pre nego što ova klasa ustupi mesto GT3 automobilima u 2024.
Ovo je rasplet koji je na početku trke izgledao malo verovatan, jer je usamljeni C8.R otišao u garažu na 10 minuta da bi mu se zamenio prednji odbojnik, zbog čega je izgubio dva kruga, a zatim i propustio da povrati krug nakon rane procedure vozila bezbednosti i ranog puštanja nekih automobila iz boksa.
Međutim, besprekorna vožnja koja je usledila, u kombinaciji s neumoljivim tempom Nikija Ketsburga, Nika Varonea i Bena Kitinga, obezbedila je nadoknadu izgubljenog, tako da se mašina #33 konačno vratila na vodeću poziciju do 16. sata trke.
Do 21. časa, Corvette je učvrstio vođstvo ispred ženske posade Iron Dames Porsche 911 RSR-19, koju su činile Rahel Frej, Mišel Geting i Sara Bouvi.
Frej je izgubila poziciju od ORT by TF Sport Aston Martin Vantagea, koji je izgubio dosta vremena tokom noći zbog pucanja gume i kazne „prođi-kroz“, koju je dobio Ahmed Al Harti zbog preticanja iza vozila bezbednosti.
U finalnom okršaju, #33 TF Sport Al hartija, Majkla Dinana i Čarlija Istvuda, završio je dva minuta iza Corvettea, s tim što su Majkl Vejnrajt, Ben Barker i Rikardo Pera iz GR Racing Porschea bili bolji od automobila Iron Damesa u borbi za finalno mesto na podijumu.
Dramu u završnoj fazi je doživeo AO Racing u „Rexy“ bojama – Project 1 Porsche, koji je bio u konkurenciji za podijum, ali je morao u garažu zbog problema sa zadnjim desnim delom vozila.
Garage 56 Chevrolet Camaro ZL1 NASCAR Cup automobil Džimija Džonsona, Džensona Batona i Majka Rokenfelera, klasifikovan je kao 38. nakon serije kašnjenja u finalnoj fazi trke, prvenstveno zahvaljujući problemima s menjačem.
Ukupno je 39 od 62 automobila ušlo u konačan plasman, što je najmanji broj od 2015.
Pavle Barta
Foto: 24h-lemans.com
24 časa Le Mana 2023 rezultati: |
||
POZ | KLASA | TIM |
1 | Hypercar H | No. 51 FERRARI AF CORSE |
2 | Hypercar H | No. 8 TOYOTA GAZOO RACING |
3 | Hypercar H | No. 2 CADILLAC RACING |
4 | Hypercar H | No. 3 CADILLAC RACING |
5 | Hypercar H | No. 50 FERRARI AF CORSE |
6 | Hypercar | No. 708 GLICKENHAUS RACING |
7 | Hypercar | No. 709 GLICKENHAUS RACING |
8 | Hypercar H | No. 93 PEUGEOT TOTALENERGIES |
9 | Hypercar H | No. 5 PORSCHE PENSKE MOTORSPORT |
10 | LM P2 | No. 34 INTER EUROPOL COMPETITION |
11 | LM P2 | No. 41 TEAM WRT |
12 | LM P2 | No. 30 DUQUEINE TEAM |
13 | LM P2 | No. 36 ALPINE ELF TEAM |
14 | LM P2 | No. 31 TEAM WRT |
15 | LM P2 | No. 48 IDEC SPORT |
16 | LM P2 | No. 10 VECTOR SPORT |
17 | Hypercar H | No. 311 ACTION EXPRESS RACING |
18 | LM P2 | No. 23 UNITED AUTOSPORTS |
19 | LM P2 | No. 35 ALPINE ELF TEAM |
20 | LM P2 P/A | No. 45 ALGARVE PRO RACING |
21 | LM P2 | No. 22 UNITED AUTOSPORTS |
22 | Hypercar H | No. 6 PORSCHE PENSKE MOTORSPORT |
23 | LM P2 P/A | No. 37 COOL RACING |
24 | LM P2 | No. 28 JOTA |
25 | LM P2 | No. 65 PANIS RACING |
26 | Hypercar H | No. 33 PEUGEOT TOTALENERGIES |
27 | LM GTE Am | No. 94 CORVETTE RACING |
28 | LM GTE Am | No. 25 ORT BY TF |
29 | LM GTE Am | No. 86 GR RACING |
30 | LM GTE Am | No. 85 IRON DAMES |
31 | LM GTE Am | No. 54 AF CORSE |
32 | LM P2 P/A | No. 43 DKR ENGINEERING |
33 | LM GTE Am | No. 98 NORTHWEST AMR |
34 | LM P2 | No. 9 PREMA RACING |
35 | LM GTE Am | PROJECT 1 – AO |
36 | LM GTE Am | WALKENHORST MOTORSPORT |
37 | LM P2 P/A | GRAFF RACING |
38 | LM GTE Am | KESSEL RACING |
39 | CDNT | HENDRICK MOTORSPORTS |
40 | Hypercar H | HERTZ TEAM JOTA |
41 | LM GTE Am | KESSEL RACING |
42 | LM GTE Am | PROTON COMPETITION |
43 | LM P2 P/A | AF CORSE |
44 | LM GTE Am | PROTON COMPETITION |
45 | Hypercar | FLOYD VANWALL RACING TEAM |
46 | LM GTE Am | D’STATION RACING |
47 | LM P2 | COOL RACING |
48 | LM GTE Am | DEMPSEY – PROTON RACING |
49 | LM P2 | INTER EUROPOL COMPETITION |
50 | LM P2 | PREMA RACING |
51 | Hypercar H | TOYOTA GAZOO RACING |
52 | LM GTE Am | JMW MOTORSPORT |
53 | LM P2 P/A | RACING TEAM TURKEY |
54 | Hypercar H | PORSCHE PENSKE MOTORSPORT |
55 | LM GTE Am | TF SPORT |
56 | LM GTE Am | RICHARD MILLE AF CORSE |
57 | LM GTE Am | PROTON COMPETITION |
58 | LM GTE Am | IRON LYNX |
59 | LM GTE Am | GMB MOTORSPORT |
60 | LM GTE Am | AF CORSE |
61 | LM P2 P/A | TOWER MOTORSPORTS |
62 | LM P2 P/A | NIELSEN RACING |