Naslednik popularne „bube“ je rođen 29. marta 1974., ali ono što mnogi ne znaju je da su pre njega postojala tri prototipa.
VW Golf je jedna od najvećih automobilskih legendi u istoriji, bez ikakve dileme. Reč je o najprodavanijem Volkswagenovom modelu svih vremena i najpopularnijem evropskom automobilu, koji je napunio 50 godina.
Mk1 je počeo da silazi s proizvodnih linija fabrike u Volfsburgu 29. marta 1974. Od tada do danas, prodato je više od 37 miliona primeraka, što u prevodu znači da je preko 2.000 ljudi svakog dana kupovalo svoj primerak u poslednih pola veka.
Zapravo, zamena za „bubu“ se prvobitno pojavila krajem šezdesetih, kada je Porsche razvio EA 266 prototip. Preko 50 primeraka je sklopljeno, ali je projekat konačno otkazan u oktobru 1971. Radilo se o automobilu s vodeno hlađenim rednim motorom, koji je svoje mesto pronašao ispod zadnje klupe, što ga je tehnički činilo vozilom sa središnje pozicioniranim agregatom. Međutim, ova postavka je otežavala stvari, posebno po pitanju popravke i održavanja.
Maksimalna brzina je iznosila 185 km/h, što uopšte nije bilo loše u to vreme, posebno za vozilo koje nije imalo sportske i luksuzne aspiracije. Mada hečbek sa središnje postavljenim motorom zvuči kao najava za dobru zabavu, stvari su u stvarnosti bile potpuno drugačije. Kolale su glasine da se motor pregrevao, kao i da je kabinski prostor bivao ispunjen dimom. Automobil ne samo što je bio prilično bučan, već je bio nestabilan na vlažnim putevima.
U međuvremenu se shvatilo da bi bio preskup za proizvodnju u svakom slučaju, tako da je projekat odbačen. Pored toga, bilo je jasno da nikada ne bi pobedio na nekom takmičenju u lepoti, a popravka je zadavala glavobolju mehaničarima. VW kaže da je Porsche sklopio pedesetak primeraka krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih, od kojih je samo šačica preživela.
Otprilike u isto vreme, u Volfsburgu je konstruisan EA 276 s prednjim pogonom i prednje postavljenim motorom. Napravljen je samo jedan prototip, a čak ni on nije bio u potpunosti funkcionalan. Posedovao je vodeno hlađeni bokser motor iz „bube“, dok je rezervoar za gorivo bio lociran ispod zadnjih sedišta. Mali hečbek, koji je definitivno izgledao bolje od Porscheove zamisli ali je i dalje bio neugledan, posedovao je polukrutu zadnju osovinu i obilje prtljažnog prostora.
EA 276 projekat je takođe napušten jer je pogonska tehnologija koju je koristio već tada bila zastarela, posebno uzimajući u obzir da je namera bila da postane globalan proizvod. Međutim, ovaj „unikatni“ model je izvršio uticaj na prvu generaciju VW Gola lansiranom u Brazilu 1980., s 1,3-litarskim vazdušno hlađenim motorom iz „bube“, ali u njegovom slučaju postavljenim napred. Gol hečbek je iznedrio Voyage sedan godinu dana kasnije.
Istinski Golf, pre EA 337, nacrtao je glavom i bradom niko drugi do Đorđeto Đuđaro. Serijski model se sa četvrtastih prebacio na okrugle farove, dok su pokazivači pravca pomereni s prednjih krila na odbojnik. Pored toga, ručke vrata na Mk1 „štrčale“ su iz karoserije, dok su na EA 337 bile u ravni s njom. Takođe, Golfovo vetrobransko staklo nije bilo tako ravno kao na prototipu.
Đuđaro je želeo da pravougaoni farovi uđu u proizvodnju, s tim da i zadnje signalne grupe budu varijacija na tu temu u smislu veličine i postavke. Međutim, u VW-u su odlučili da idu s okrugllim prednjim svetlima jer su bila jeftinija za proizvodnju. On se kasnije prisećao da je bio zamoljen da dizajnira „velikoserijski automobil koji bi trebalo da dođe u formi modernog kompakta s poklopcem prtljažnika“, kao i Volkswagenove molbe da „za njega dizajnira naslednika ’bube’, tako da bi u kompaniji bili zadovoljni ukoliko bi kabinski prostor bio veličine onog kod klasičnog modela“.
Mada je Đuđaro dizajnirao brojne kultne modele, od BMW-a M1 do Lotus Esprita, jednom je izjavio da je Golf bio bio najvažniji automobil njegove karijere. Kada je proslavljao svoj 70. rođendan 2008., čuveni automobilski dizajner je rekao da mu je uspeh vezan za originalni VW Golf otvorio mnoga vrata.
Što se tiče imena, „Golf“ je izvedenica nemačke reči za „Golfsku struju“ (Golfstrom). Ako premotamo dešavanja 50 godina kasnije, uvidećemo da Volkswagen i dalje koristi kultni naziv za osmu generaciju najčuvenijeg modela iz C segmenta. Aktuelna generacija će u prodaji ostati još nekoliko godina, nakon čega će prepustiti mesto čisto električnom Golfu Mk9.
Izvor: Motor1