Naslovna ISTORIJA Kada su automatski menjači postali štedljiviji od manuelnih?

Kada su automatski menjači postali štedljiviji od manuelnih?

fxxx.club tube www.hqsexvideos young hoe elle rose has her pussy stretched.pornpals.club

Manuelni menjač je nekada bio efikasniji izbor u odnosu na automatski.

Naime, automatici su trošili snagu na prskanje tečnosti i obično su posedovali manji broj stepena prenosa. U međuvremenu, manuelne jedinice su podrazumevale postojanje direktne mehaničke veze između motora i pogonskih točkova.

Decenijama unazad vladao je konsenzus da se više kilometara moglo preći uz korišćenje manuelnog menjača u poređenju s automatskim, naravno u istom automobilu s istim pogonskim agregatom. Međutim, već izvesno vreme to nije slučaj. Tehnologija je napredovala i zapravo je moguće tačno odrediti kada su automatici preuzeli krunu na planu efikasnosti.

Organizacije i tela koja se bave zaštitom životne sredine, pružile su veliki doprinos u uštedi goriva. Na raspolaganju su nam brojni podaci i statistika o automobilima, koji nam pomažu da bolje razumemo redukovanje emisije štetnih gasova, a samim tim i smanjenje potrošnje goriva. Izveštaji tog tipa se objavljuju svake godine, a u njima možemo pronaći brojne zabavne činjenice vezane za automobilsku tehnologiju i kako se ona menjala tokom godina. To uključuje i prilično precizan uvid u menjače i njihovu efikasnost. Kao dobar primer u ovom slučaju poslužiće nam EPA (Agencija za zaštitu životne sredine u SAD), koja spominje važnost smanjenja trenja i broj stepena prenosa, koje često popularno nazivamo „brzine“.

Postoje dva važna aspekta vezana za menjače, koji utiču na ukupnu efikasnost vozila i ekonomičnost. Prvo, kako se obrtni moment  (obrtna sila) prenosi kroz menjač, mala količina  se gubi na trenje, što zauzvrat smanjuje efikasnost. Drugo, konstrukcija menjača utiče na način na koji motor radi, i generalno menjači s većim brojem stepena prenosa nude više mogućnosti kada je reč o upravljanju motorom na najefikasniji mogući način. Primera radi, vozilo s osmostepenim menjačem biće fleksibilnije u određivanju režima rada motora nego vozilo opremljeno petostepenom jedinicom. To može dovesti do smanjenja potrošnje goriva i shodno tome emisije ugljen-dioksida.

Kao što se da primetiti iz u EPA-inih podataka, najveća promena vezana za menjače u poslednjih nekoliko decenija zaista se ogledala u broju stepena prenosa. Još 1980., kada je agencija započela sa skupljanjem relevantnih podataka, trostepeni automatski menjač bio je najpopularniji u novim vozilima tog vremena. U svim modelima s mehaničkom blokadom hidrauličke spojnice (koja pomaže da se smanji količina energije koja bi se trošila na prskanje tečnosti korišćenjem kvačila za pretvaranje tečnog spajanja u direktnu mehaničku vezu), automobili s tri „brzine“ činili su najveći deo ukupne prodaje. Iste godine, najčešći manuelni menjači posedovali su četiri ili pet stepena prenosa. Ukoliko premotamo dešavanja do 1999., četvorostepeni automatik s mehaničkom blokadom hidrauličke spojnice je bio daleko najpopularniji menjač, pronašavši svoje mesto u preko 80 odsto novih prodatih automobila. Petostepeni manuelni menjač je bio najčešća opcija u svojoj kategoriji, dok je četvorostepena jedinica gotovo nestala sa scene.

Jasno je da dodavanje stepena prenosa predstavlja trend u novije vreme. Pre desetak i više godina, Top Gear je zbijao šale s Lexusovim osmostepenim menjačem, da bi situacija u međuvremenu postala kudikamo zanimljivija. Automatici s devet ili 10 stepena prenosa su postali uobičajeni, a popularnost CVT jedinica je značajno skočila.

ZF-ov osmostepeni automatik postao je jedan od najpopularnijih automatskih menjača svih vremena i svoje mesto pronalazi u svim vrstama automobila.

Kada je o „manuelcima“ reč, šest „brzina“ je češća opcija u odnosu na pet, ali postoje i jedinice sa sedam stepeni prenosa. Verovatno nije iznenađujuće da, uprkos postojećim drugim faktorima poput unutrašnjeg trenja, broj dostupnih prenosnih odnosa ima blisku vezu s ukupnom efikasnošću. Kao što je EPA pomenula, što više prenosnih odnosa imate, lakše i efikasnije možete da držite motor u njegovom najefikasnijem radnom opsegu u svim uslovima vožnje, što je od ogromne važnosti.

Manuelni menjači su nekada imali prednost u ovom pogledu. Raspolagali su s više prenosnih odnosa, a posebno u poređenju s nekim ranim automaticima, vozači su bili u prilici da bolje odaberu prenosni odnos u skladu s datim uslovima vožnje. Međutim, postoji tačka kada dolazi do obrta, što se da videti iz dostupnih podataka, a stvari su se promenile od 2011. do 2012. Otprilike u isto vreme kada je prosečan broj „brzina“ u automatskim menjačima nadmašio onaj u manuelnim, ukupne brojke vezane za uštedu goriva su postale naklonjenije prvonavedenim jedinicama. To se jasno moglo uočiti pri poređenju dva tipa menjača u istim vozilima pogonjenim istim motorima.

Automatici su proveli dugo vremena u hvatanju priključka s „manuelcima“, da bi ih konačno pretekli. Interesantno je da su 1990. bili u proseku pet odsto manje efikasni, dok su 2022. bili preko pet odsto efikasniji. Do preokreta je došlo oko 2010.

Treba napomenuti da će EPA-inim podacima po ovom pitanju biti potrebno dodatno preciziranje u narednim godinama. Porast broja električnih vozila, od kojih su mnogi kvalifikovani kao „automobili s jednim stepenom prenosa“, doveo je do pada prosečnog broja „brzina“ u vozilima opremljenim automatskim menjačima, kada je reč o podacima za 2022. Realno, ovo treba u budućnosti odvojiti u posebnu kategoriju.

U svakom slučaju, zanimljivo je dobiti uvid u ovu tematiku. Manuelna transmisija već dosta dugo nije superiorna opcija u bilo kom realnom tehničkom smislu. Nju bismo mogli da uporedimo s LP pločama ili kasetama. Prosto, radi se o zabavnom načinu da radimo stvari koje volimo radi njih samih. Naravno, u tome nema ništa loše.

Priredio: Pavle Barta

www.regbeegtube.com slutwifetraining rachel. www.onlychicas.net xmas lingerie lesbians have closeup threeway.

Postavi komentar:

Molimo unesite svoj komentar
Unesite svoje ime