Bavarski proizvođač je ubacio u „rikverc“ kada su manuelni menjači u pitanju, nakon što je saopštio da će zadržati u ponudi tradicionalne menjačke kutije.
BMW je započeo odbrojavanje do „eutanaziranja“ ručne transmisije, uprkos komentarima od pre samo nekoliko nedelja da će zadržati opciju s tri papučice u životu, i to u visokoperformantnim automobilima s „M“ oznakom.
Komentari člana Upravnog odbora BMW-a, Franka Vebera, objavljeni u italijanskoj automobilskoj publikaciji Quattroruote, ukazuju na to da je doneta odluka da se prekine implementacija manuelnih menjača u modele minhenske marke.
„Gotovo je“, rekao je Veber za Quattroruote. „Imamo kupce koji prelaze 25-30.000 kilometara godišnje i ne žele da stoje u saobraćaju i menjaju stepene prenosa. Ima zabavnih proizvoda, ali budimo iskreni, sve ih je manje i manje. Dakle, nema smisla dalje ih razvijati. Ako želite ručni M, morate ga odmah kupiti.“
Veberove primedbe su u suprotnosti s izjavama portparola BMW-a, koji je za Top Gear u januaru 2024. izjavio da kompanija vidi budućnost u automobilima opremljenim ručnim menjačima.
„Dugujemo to sebi i naravno našim fanovima širom sveta“, rekao je glasnogovornik BMW-a za Top Gear u to vreme, dodavši da definitivno postoji dovoljna potražnja od strane kupaca visokoperformantnih M modela.
Na osnovu prodaje BMW-a, čini se da je to slučaj s M2 kupeom, pri čemu je skoro jedan od tri prodat u Australiji 2023. godine, opremljen šestostepenim manuelnim menjačem.
U SAD je taj procenat bio još veći, s ručnim menjačima koji su po broju nadmašili automatske verzije M2, čineći više od polovine prodaje ovog modela.
Ovo se menja u slučaju većeg M3 i M4 kupea, kod kojih je ručni menjač dostupan isključivo u baznim ponudama, dok su verzije u višim specifikacijama ekskluzivno dostupne s automatskim menjačem.
M2, M3 i M4 su jedini BMW-i koji su trenutno dostupni s ručnim menjačem, dok sva ostala vozila u salonima nemačkog proizvođača automobila dolaze isključivo s automaticima ili su električni.
Nada da će manuelni menjači ostati u životu oživljena je u januaru 2024., kada je BMW dodao ručnu opciju za kupce Z4 kupea s šestocilindarskim „šestakom“.
Budućnost automobila bavarske marke s tri papučice je već dovedena u pitanje s obzirom na komentare generalnog direktora BMW-a, Franka van Mela 2020. godine, koji je rekao da „manuelci“ neće biti dostupne nakon isteka roka trenutne generacije M modela.
Pored najnovijih komentara, Veber je još ranije odbacio ideju o manuelnom menjaču u električnim automobilima, što je stav koji je javno podelio i šef inženjeringa BMW M divizije, Dirk Haker.
Ipak, Toyota, koja je sarađivala s BMW-om na razvoju sportskih kupea Supra i Z4, saopštila je da radi na ručnom menjaču za svoja električna vozila.
Porsche je takođe potvrdio da radi na „spasavanju manuelca“ kada je reč o sportskim modelima 911 i Boxster/Cayman, nakon veće potražnje od očekivane, kada je reč o modelima s tri papučice tokom 2023.
Britanski Aston Martin je još jedna marka koja je odlučna da nastavi s manuelnim menjačima, sve dok postoji potražnja kupaca za njima.
Većina proizvođača automobila nastavlja s odustajajem od manuelne transmisije, čak i kod modela omiljenih kod entuzijasta, kao što je Golf GTI, koji će biti dostupan s automatikom tek s dolaskom sledeće verzije koja se očekuje 2025. godine.
[…] Iz BMW-a su čak poručili ljubiteljima manuelnih menjača da nabave željene M modele dok još imaj…, jer će biti povučeni iz ponude u bliskoj budućnosti. […]