Naslovna INFO INDUSTRIJA Evropa je poslednje utočište za karavane

Evropa je poslednje utočište za karavane

Karavani postoje otkada je automobilske industrije. Kreirani su kao radna vozila za transport robe. Tokom godina, postali su sjajna solucija za porodice koje žele komfor limuzine sjedinjen s većim prtljažnim prostorom.

Popularizovani su u Severnoj Americi, a zatim i Evropi. Danas ih je sve manje preko „velike bare“, ali zato na Starom kontinentu opstaju.

Sudbina karavana je počela da se menja dolaskom prvih monovolumena. Entuzijazam za njima je izbledeo na američkom tržištu, dok na azijskom nikada nisu ni stekli posebnu popularnost. Međutim, Evropa nastavlja s ulogom bezbedne luke za porodične modele s produženim krovom, mada ih ugrožava rastuća popularnost SUV/krosovera.

Na Evropu se odnosi 64 odsto globalne prodaje karavana

Mada njihov obim prodaje pao za 20 odsto u 2021. u poređenju s prethodnom godinom, potražnja za karavanima je u Evropi daleko najviša u svetu. Gotovo dve trećine globalne prodaje ovog tipa vozila se odnosi na Stari kontinent (64 odsto), s nešto preko milion primeraka od ukupno 1,6 miliona.

Zapravo, Evropa je region u kojem su karavani zabeležili najveći tržišni udeo u okviru prodaje putničkih automobila. Prošle godine, na njih se odnosilo 8,3 odsto ukupnog obima, što nije loše s obzirom na najezdu SUV/krosovera.

U ostatku sveta je prodato 574.000 karavana prošle godine, što je porast od četiri odsto. Na prodaju u SAD i Kanadi se odnosilo 183.000 jedinica, što je „minus“ od četiri odsto. Treće najveće tržište je bila Rusija i bivše sovjetske republike sa 140.000 primeraka, što je porast od četiri odsto. Tradicionalni karavani marke Lada su i dalje popularni kod brojnih kupaca u tom regionu, i to do te mere da su dostigli drugo mesto po pitanju tržišnog udela sa 7,1 odsto.

Japan i Južna Koreja su četvrto po veličini tržište za karavane a Kina peto sa samo 107.000 jedinica. Međutim, u najmnogoljudnijoj zemlji sveta to je porast od čak 34 odsto. Mada je potražnja za karavanima porasla od 2020., oni i dalje nisu atraktivna opcija za većinu kupaca u navedenim regionima. Upravo iz tog razloga je ovaj segment manje-više osuđen na propast. Bez značajnijeg prisustva u Kini, teško je predvideti svetliju budućnost.

Pitanje percepcije

Javna percepcija vezana za karavane se menja u odnosu na tržište. Primera radi, gotovo da ih nema na južnoameričkim putevima, a razlog je taj što ih ljudi povezuju s „mrtvačkim kolima“. Jednostavno, nisu „kul“.

Na drugoj strani sveta su i te kako „kul“, kao što je to slučaj u Italiji. Tamošnji kupci jedva da razmatraju limuzine, dok na karavane gledaju kao upotrebljiv, sportski i primamljiv prevoz. Isto važi za Nemačku, gde moćni karavani poput Audija RS6 Avant nisu redak prizor.

Nešto severnije, karavani su takođe na ceni, kao sposobna porodična vozila. U Švedskoj i Norveškj se smatraju idealnim vidom prevoza u teškim zimskim uslovima. Volvo i nekada Saab, dva su dobra primera popularnosti karavana.

U SAD, situacija s karavanima se dramatično promenila nakon dolaska monovolumena. Oni su veći, prostraniji i nude višu vozačku poziciju, kao kod krosovera. Danas je kupcima u SAD dostupno tek desetak karavanskih modela.

Auto Moto Show

Autor: Felipe Munjos (JATO Dynamics)

Priredio: Pavle Barta

Prethodni tekstPovlačenje Kije Sorento i Sportage zbog potencijalnog požara
Sledeći tekstBMW M4 CSL do maksimalne brzine na “autobanu” (VIDEO)

Postavi komentar:

Molimo unesite svoj komentar
Unesite svoje ime