Broj novih registracija u Evropi je u martu pao za 19 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine, a ono što je indikativno je da je prodaja „plug-in“ hibridnih i električnih modela nadmašila prodaju dizela, pokazuju podaci Jato Dynamicsa.
Na 27 evropskih tržišta, broj registracija je pao na 1.116.419, što je 33 odsto manje u poređenju s martom 2020., odnosno 37 odsto manje u odnosu na mart 2019.
Obim prodaje za prvi kvartal 2022. je 10 odsto niži nego 2020., 2,73 miliona, što je najniži nivo od 1985.
JATO kaže da je pad prodaje „rezultat tekuće nesigurnosti u vezi s dostupnošću novih auotmobila i rata u Ukrajini“.
„Mada Ukrajina nije veliko tržište za evropske izvoznike automobila, zapravo je malo u odnosu populaciju, ova zemlja ostaje važan izvor automobilskih delova za velike evropske proizvođače“, kaže Felipe Munjoz, globalni analitičar iz JATO Dynamicsa.
Pad prodaje u Ukrajini je takođe uticao na ukupan broj novih registracija na Starom kontinentu. Nekih 103.300 novih automobili je prodato u ovoj zemlji prošle godine, što je čini 20. po veličini tržištu u Evropi.
Međutim, PHEV i EV modeli su nastavili visoko da se kotiraju. Naime, 244.801 elektrifikovan automobil je prodat za porast od 10 odsto u odnosu na godinu dana ranije, u poređenju s 202.113 prodatih dizelaša, koji su doživeli sunovrat od 39 odsto.
Kada je reč o prodaji automobila s niskom emisijom, 62 odsto se odnosi na baterijski pogonjena vozila, što je porast od 46 odsto. U međuvremenu, prodaja „plug-in“ hibrida je pala za 22 odsto.
JATO smatra da skok prodaje elektromobila može da se pripiše povoljnijim vladinim subvencijama, koje se u nekim evropskim zemljama ne odnose na hibride.
„Nastavljamo da svedočimo sve većem broju električnih automobila na tržištu. Uz podršku povoljnih ponuda, subvencija i kraćeg vremena čekanja u poređenju s konvencionalnim vozilima, za kupce je lakše da se prebace na EV kolosek“, kaže Munjoz.
Tesla Model 3 je zadržao vodeću poziciju kao najprodavaniji evropski automobil u martu. Zabeležio je 23.013 novih registracija. Ipak, ova brojka je tri odsto manja u odnosu na 2021.
Na drugom mestu je Peugeot 208 (21.026.), dok treću poziciju zauzima Tesla Model Y SUV (18.968).
Najbolje prodavani automobili u Evropi (mart 2022.):
-
Tesla Model 3 – 23.013 (-3%)
Ovaj model prosto „rastura“ na Starom kontinentu. To ne treba da čudi, jer čak i Standard Range verzija može da se pohvali autonomijom od 408 kilometara, dok Long Range nudi domet od 560 kilometara. Pored toga, Tesla Model 3 je izuzetno brz, jer do „stotke“ ubrzava za 5,8 sekundi. „Naoštreniji“ Performance model tek treba da pristigne na evropsko tržište.
-
Peugeot 208 – 21.026 (-3%)
Francuski pulen je treći uzastopni mesec na drugom mestu, što znači da je ispred njega jedino Model 3. Popularnosti 208-ice su bez dileme doprinele ekstenzivne revizije u skladu s novim Peugeotovim dizajnerskim jezikom. Njegova svestranost i priuštivost ostaju glavni aduti, a u ponudi je s benzinskim, dizel i električnim pogonom.
-
Tesla Model Y – 18.968 (nov na tržištu)
Novi Tesla Model Y dodatno daje na težini Teslinog uspeha na Starom kontinentu. Ovaj SUV je s prodajom krenuo tek u februaru, uspevši da već u martu bude najprodavaniji automobil u Velikoj Britaniji, uprkos tome što je dostupan isključivo u skupljoj Long Range verziji. Može uz pomoć jednog punjenja da prevali 507 kilometara, a isporučuje 351 ks.
-
Volkswagen Golf (16.784)
Dugogodišnji, neprikosnoveni evropski bestseler se popeo na četvrtu poziciju, a gotovo je sigurno da će nastaviti s jakom prodajom i u nastavku 2022. (prošlu godinu je završio na prvom mestu). Popularni model iz Volfsburga je u velikoj meri pogođen nestašicom čipova, ali je potražnja za njim ostala na visokom nivou. Poslednji put je unapređen 2020. kada je redizajniran, i kada je dobio osveženu pogonsku paletu u vidu benzinskih, dizel i hibridnih pogonskih sklopova.
-
Dacia Sandero – 16.778 (+12%)
„Niskobudžetni“ rumunski model je ostvario napredak od 12 odsto u odnosu na mart 2021. Prošle godine je bio još primamljiviji, budući da je premijerno nastupio na tržištu u vidu nove generacije, s unapređenom opremom, LED farovima i boljim info-zabavni sistemom.
-
Citroen C3 – 16.697 (-22%)
Francuski model iz B segmenta je najmanji automobil marke sa znakom „ševrona“, jer je C1 isključen iz prodaje ranije ove godine. Novi ulazni model, C3 You, sigurno će dodatno popraviti prodajne brojke s obzirom na nisku cenu i sasvim pristojnu opremljenost.
-
Fiat 500 – 16.120 (-21%)
Italijanski „mališan“ je prilično vremešan, jer je u prodaji još od 2007., a vrlo je verovatno da neće biti odbačen u skoro vreme. U međuvremenu je dobio električnu varijantu s baterijom od 44 kWh, koja pruža solidnu autonomiju od 320 kilometara. Pored toga, blago hibridni i benzinski modeli ostaju u prodaji.
-
Ford Puma – 15.937 (-10%)
Vozna dinamika Pume i atraktivna cenovna politika, ključni su faktori kod kupaca odvog modela, koji nastavlja prošlogodišnji uspeh. Ponuda je nedavno obogaćena akvizicijom u vidu luksuznog Vignale trima i „naoštrene“ ST verzije.
-
Toyota Yaris – 15.910 (-31%)
Yaris nastavlja svoju popularnost na Starom kontinentu i u četvrtoj generaciji, naravno ne bez razloga. Reč je o Toyotinom tržišno najuspešnijem modelu u Evropi, a sjajnom imidžu doprinosi izvanredna GR performantna varijanta.
-
Opel Corsa – 15.824 (-36%)
Revidirana Opel Corsa je imala uspešnu 2021. godinu. U Velikoj Britaniji, pod Vauxhall bedžom, završila je kao bestseler. Svoj uspeh delom može da zahvali mehaničkoj platformi PSA, benzinskim, dizel i električnim pogonskim sklopovima.