Naslovna BEZBEDNOST Da li bi problem zvani “probušena guma” mogao uskoro da bude stvar...

Da li bi problem zvani “probušena guma” mogao uskoro da bude stvar prošlosti?

fxxx.club tube www.hqsexvideos young hoe elle rose has her pussy stretched.pornpals.club

Prizor automobila zaustavljenog pored puta zbog probušene gume, još uvek je uobičajen.

Samim tim, u stalnom smo riziku u vidu prerane kupovine novog pneumatika, kako zbog oštećenja, tako i preteranog habanja zbog neodgovarajućeg pritiska.

Neizbežno, sve nas koji aktivno i često vozimo, prati taj osećaj „ranjivosti“ pneumatika, koji nepredviđeno mogu da „ispuste dušu“. Da li će se to u perspektivi promeniti?

Pneumatici su s nama još od XIX veka

Da li se bližimo kraju ere crnih guma naduvanih vazduhom, koje se na vozilima koriste još od poslednje decenije XIX veka, dizajniranim da budu neuništive, a samim tim i teško podložne reciklaži?

Na test stazi u Luksemburgu, Tesla Model 3 hitro prolazi kroz oštre krivine, rapidno ubrzavajući uz nagla zaustavljanja. Standardno testiranje guma rekli bismo, međutim ono što je pomalo fascinantno je što se na naplacima popularnog elektromobila nalaze gume koje nisu napunjene vazduhom, a proizvod su čuvenog američkog proizvođača Goodyear.

Specijalne plastične žbice spojene su na ojačanu, tanku gaznu površinu. Žbice su fleksibilne i odgovarajuće se oblikuju u odnosu na opterećenja i ponašanje vozila na putu.

Majkl Rakita, menadžer Goodyearovog programa za nepneumatske gume (NPT), otvoreno govori o ograničenjima: „Biće buke i ponekih vibracija. Mi i dalje učimo kako da ’omekšamo’ vožnju. Ipak, mislimo da će ljudi biti iznenađeni performansama.“ I bio je u pravu.

Nova era donosi nove zahteve

Električni automobili i autonomni prevoz menjaju potrebe vezane za gume. Firme koje se bave uslugama dostave i prevoza žele proizvode koji su jeftini za održavanje, otporni na bušenje, laki za reciklažu, kao i da imaju senzore sposobne da mapiraju uslove na putu.

Podela vožnje i vožnja po pozivu, pre nego vlasništvo nad vozilima, sve su popularnije opcije u gradovima. Automobil s ispuštenom gumom je automobil koji ne donosi novac.

Gospodin Rakita kaže: „Mada će gume napunjene vazduhom uvek imati svoje mesto u upotrebi, ipak nam je potreban izvestan miks solucija. Budući da se nalazimo u tranziciji ka svetu u kojem će autonomna vozila postati uobičajenija pojava, uz činjenicu da se u mnogim gradovima nude izvesne strategije na planu usluga transporta, od ključnog je značaja da imamo izbor u vidu gume kojoj nije potrebno održavanje.“

U Goodyearovim laboratorijama, sve gume se testiraju u periodima od 24 časa, pod različitim opterećenjima i brzinama. Dakle, tu govorimo o prelasku više hiljada kilometara bez stajanja. Neke žbice se deformišu, neke se lome, ali bez obzira na to struktura ostaje bezbedna i upotrebljiva, kaže gospodin Rakita. „Učimo iz testiranja“, dodaje on. „Međutim, nalazimo se u fazi koja nam pruža veliku količinu samopouzdanja. Ovo je prava stvar.“

Goodyearov rival, Michelin, sarađuje s General Motorsom na razvoju „bezvazdušnih“ guma još od 2019. U februaru, bilo je izveštaja u medijima o Michelinovom jedinstvenom sistemu guma otpornih na bušenje (Uptis), kao i da bi ova solucija mogla da debituje na Chevrolet Bolt električnom automobilu, najranije 2024. godine.

Uptis gume su napravljene od robusnih smola ugrađenih sa staklenim vlaknima (fiberglas) i kompozitnom gumom (za koju je Michelin podneo 50 patenata), u cilju kreiranja mrežaste strukture koja okružuje aluminijumski naplatak.

Siril Rože, naučnik i ekspert u oblasti inovacija u francuskom gigantu, ne želi da potvrdi izveštaje vezane za Bolt, ali kaže da će Michelin imati mnogo više toga da kaže kasnije u toku ove godine.

Francuski proizvođač pneumatika je tržišni lider u oblasti guma bez vazduha. Njegov Tweel (tyre-wheel) sistem je prisutan još od 2005., a koristi se za potrebe sporih vozila, kao što su poljoprivredne mašine. Optimizovanje ove tehnologije za putničke automobile, međutim, predstavlja sasvim drugačiji izazov, kaže gospodin Rože: „Mi imamo 130 godina iskustva i generisanog znanja u usavršavanju struktura koje se pune vazduhom kao što su pneumatici. Tehnologija ’bezvazdušnih’ guma je potpuno nova.“

Ipak, Uptis je na korak da bude glavni junak mnogo veće priče. Naime, Michelin ima višegodišnji plan koji podrazumeva konstruisanje gume koja ne koristi vazduh pod pritiskom, koja je digitalno povezana, 3D štampana i napravljena u potpunosti od materijala koji se mogu topiti i ponovo upotrebljavati.

Pored povremenih protektiranja, ona ne bi zahtevala bilo kakvo održavanje, javljaju iz Michelina.

Nova generacija guma za novu generaciju vozila

Teške baterije podrazumevaju da su strukture bez vazduha pogodne za električna vozila. „Možete ih više opteretiti i biti spokojniji nego što je to slučaj s klasičnim pneumaticima“, kaže gospodin Rakita.

S druge strane, gume koje ne koriste vazduh pod pritiskom imaju veću kontaktnu površinu s asfaltom, što povećava otpor. Ovaj otpor pri kotrljanju za posledicu ima korišćenje veće količine energije za okretanje samih guma, što ima implikacije na vek baterija i domet. Tu je naravno i buka, šumovi koje guma proizvodi na putu.

„S obzirom na to da je zvuk motora neutralisan kod električnih automobila, gume su postale dominantan izvor neželjenih šumova“, kaže Met Ros, glavni i odgovorni urednik Tire Technology Internationala.

Pored toga, budući da su plastične žbice krute, one prenose više vibracija preko ogibljenja. Vozači naviknuti na odziv i performanse konvencionalnih pneumatika bi morali da prođu period navikavanja, smatra on.

Ništa bez slova zakona

Međutim, ono što je važnije od percepcije potrošača je šta će zakonodavci reći na to. Organi vlasti će zahtevati rigorozne bezbednosne testove, kao i standardizaciju regulative. Proizvođači guma s druge strane, moraće da investiraju ogromna sredstava u nove proizvodne pogone i formiranje lanaca snabdevanja. Za to će biti potrebne godine.

Kompanije se nadaju da će oni koji će usvojiti nova rešenja u okviru posebnih niša, u isto vreme gurnuti kompletnu tehnologiju unapred. „Nepneumatske gume su od posebnog interesa za sektore kao što su vojska, spasilačke službe, vozila za obezbeđivanje i specijalizovane mašine“, kaže Klaus Kraus, šef Hankookovog evropskog odeljenja ra istraživanje i razvoj.

Ova južnokorejska kompanija je predstavila najnoviju verziju svog i-Flex NPT-a u januaru. Manja nego konvencionalni pneumatik, ova guma u vidu strukture pčelinjeg saća s međusobno isprepletenim poliuretanskim žbicama, predstavlja pravi proboj po pitanju otpornosti na bočna i horizontalna opterećenja, javljaju iz kompanije.

Bridgestone, najveći svetski proizvođač pneumatika, zainteresovan je za industrijske primene u poljoprivredi, rudarstvu i građevini, gde bi zahtevi za ovakvim solucijama mogli da budu visoki, posebno od strane kupaca koji ne žele gubitak produktivnosti zbog otkazivanja pneumatika.

U početku cena će neizbežno biti visoka

„Bezvazdušne“ gume će, bar inicijalno, nositi „premijum“ cenovnu etiketu. Međutim, mogućnost ponovnog protektiranja i 3D štampanja bi mogla u potpunosti da promeni pravila igre u ovoj branši. Neki stručnjaci spekulišu da potrošači čak i neće morati nužno da kupuju takve gume, već će ih dobiti besplatno i plaćati po pređenom kilometru, s tim što će senzori vršiti monitoring eksploatacije.

Ovo je jedna ilustracija kuda nas ova tehnologija vodi kada je budućnost u pitanju, kaže Sosija Kozere Žosten, analitičarka u Goodyearovoj Sightline Tyre Intelligence diviziji. Kao jedini kontakt između vozila i puta, gume nude ogroman potencijal.

Možda bi, zahvaljujući sistemu prenošenja podataka preko „oblaka“ i algoritmima, digitalno povezana vozila mogla da šalju informacije odgovarajućim organima, o tome gde je neophodno izvršiti popravke na kolovozu i slično.

Još jedan primer predstavljaju sistemi automatskog kočenja. „Ako ABS sistem može da detektuje da vozilo koristi poluistrošene letnje gume, on može da reaguje brže. Ova prednost može da odigra važnu ulogu u automobilskoj budućnosti, u kojoj će vozilo morati samostalno da reaguje“, kaže ona.

Neki smatraju da je tradicionalna solucija i dalje bolja

Naravno, sva navedena tehnologija ne mora ekskluzivno da bude vezana za gume koje ne koriste vazduh pod pritiskom. Nisu ni svi proizvođači ubeđeni da one predstavljaju budućnost. „Smatramo da su pneumatici najbolji izbor za većinu vozila“, kaže Deniz Šperl, direktorka Continentalovog odeljenja za istraživanje i razvoj guma.

Gume će uvek morati „simultano da ispunjavaju više zahteva vezanih za bezbednost, komfor, performanse i održivost“, a pneumatici ostaju najbolji kompromis, kaže ona.

Continental razvija sistem samostalnom pumpanja, u okviru kojeg pumpe i senzori u točku održavaju pritisak na optimalnom nivou.

Poput svih ostalih proizvođača, i nemačka kompanija teži tome da proizvede „zelenije“ solucije. Poliester iz recikliranih plastičnih boca će uskoro biti korišćen za premijum gume, s tim što i Continental i Goodyear vrše istraživanja cveta maslačka, koji proizvodi lateks sličan kaučuku.

Međutim, održive alternative konvencionalnih materijala su dostupne „u ograničenim količinama“, dodaje gospođica Šperl. Pneumatici su s nama već dugo vremena iz jasnog razloga – oni najbolje odrađuju posao. „Ostajemo ubeđeni u to“, zaključila je ona.

Auto Moto Show

Priredio: Pavle Barta

www.regbeegtube.com slutwifetraining rachel. www.onlychicas.net xmas lingerie lesbians have closeup threeway.

Postavi komentar:

Molimo unesite svoj komentar
Unesite svoje ime