Mada je BMW generalno poznat po tome što njegovim automobilima vremenom drastično pada vrednost, pred nama su modeli koji se po tom pitanju kotiraju sasvim suprotno, i čija vrednost ide „u nebesa“.
Živimo u vremenu tranzicije, kada cene automobila nikada nisu bile više, i kada se kompletna automobilska industrija prebacuje na električni pogon. Cene elektromobila još flagrantnije rastu, a neki stariji (kultni) modeli, sve su „papreniji“ na aukcijama.
Generalno, automobili imaju tendenciju da im vrednost opada kako stare, ali postoje izuzeci, koji su obično ili retki primerci ili su do te mere atraktivni za vožnju da su poželjni i nakon više decenija od lansiranja.
Evropski automobili na referentnom tržištu kao što je američko, u najvećoj meri su žrtve pada vrednosti, a to uključuje i BMW. Međutim, ovoga puta se bavim bavarskim kreacijama čija će vrednost u perspektivi isključivo da raste, i to poprilično visoko. Kolekcionari, pažnja!
BMW 1M Coupe
Listu započinjemo s modelom koji ne predstavlja iznenađenje po pitanju održavanja visoke vrednosti. Mnogi BMW „puritanci“ na 1M Coupe gledaju kao najbolji moderni BMW, čak privlačniji od BMW M2 Competitiona, a s tako sjajnom reputacijom, i jedan i drugi model će dobijati na vrednosti u godinama pred nama.
Da podsetimo, 1M je pogonjen twin-turbo 3,0-litarskim N54 rednim šestocilindrašem, koji se takođe nalazi u 335i E90 serije 3. Isporučuje 340 ks i 500 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Dostupan je isključivo sa standarnim šestostepenim menjačem. Ako ste u prilici da priuštite neki primerak u pristojnom stanju, uradite to, jer se radi o odličnoj investiciji, a indikativno je to ovaj model sve češće dostiže šestocifrene brojke u evrima i dolarima.
BMW E36 M3
Do sada je iznedreno šest generacija BMW-a M3, s tim što je aktuelni G80 model. Među njima, E36 je najpotcenjeniji. Pogoni ga atmosferski, 3,0-litarski redni „šestak“, a dostupan je u kupe, limuzinskoj i kabriolet karoserijskoj konfiguraciji.
E36 je ujedno i najjeftiniji M3 koji trenutno može da se nabavi, ali to ne znači da će zauvek ostati priuštiv. Poslednjih par godina, E46 je doživeo veliki skok vrednosti, a neće predstavljati iznenađenje da se isto desi s E36.
BMW M5 E60
Da li je ikada kreirana poželjnija M „petica“? Teško, jer ovaj automobil ispod haube poseduje atmosferski V10 s 507 ks. Međutim, bio je na zlom glasu zbog ne baš sjajne pouzdanosti. Upravo iz tog razloga su mnogi potencijalni kupci odustali od njega, što je rezultiralo padom cena ove superlimuzine.
S tim u vezi, došlo je vreme da se „proces“ u potpunosti obrne, jer su kupci počeli da shvataju da se s par preventivnih popravki S85 može učiniti gotovo savršenim. Naravno, u ponudi je bio i M5 V10 s ručnim menjačem, a ako vam je „u blizini“ neki po razumnoj ceni, nemojte mnogo razmišljati.
BMW E63 M6
E63 M6 je ugostio isti pogonski sklop kao i prethodno navedeni model, međutim propast M6 nije bila prouzrokovana samo zbog problema s pouzdanošću, već i njegov dizajn nije inicijalno naišao na „topao prijem“. Ipak, kako je vreme prolazilo, stajling ovog BMW-a je stario kao dobro vino, a samim tim je i interesovanje počelo da raste.
Srećom, potražnja za ovim „Bimmerom“ još uvek nije otišla u astronomske visine, ali to neće trajati dugo, jer mnogi kolekcionari uviđaju do koje mere je kupovina M6 E63 dobra investicija.
BMW F06 M6 Gran Coupe
Nakon E63 M6 pristigao je F13 M6, ali je on odbacio kultni V10 pogon, usvojivši sklop s dva cilindra manje, ali i dva turbopunjača više. Naravno, reč je o 4,4-litarskom twin-turbo V8 sa 600 ks i 680 Nm, koji je snagu u ovom slučaju slao na zadnje točkove. Ovaj M6 je dostupan u kupe, kabriolet i u verziji s četvoro vrata, koja nosi „Gran Coupe“ sufiks.
Naravno, M6 Gran Coupe nije bio poslednji visokoperformantni kupe s četvoro vrata, jer je M8 Competition Gran Coupe i dalje aktuelan, ali mu nedostaje jedan atribut u kojem je M6 uživao, a radi se o manuelnom menjaču. Baš zato što je retka zverka, M6 Gran Coupe s manuelnom transmisijom je pravi „sveti gral“ među modernim BMW (uslovno rečeno) limuzinama, i bez ikakvog problema će dostići vrednost koji će se meriti šestocifrenim brojkama.
BMW F10 M5
F10 M5 je prva M „petica“ koja je pristigla s turbomotorom, a reč je o istoj S63 twin-turbo V8 jedinici iz M6. Međutim, nije motor, niti dostupnost manuelnog menjača ono što je ključno kada je o ekskluzivnosti ovog modela reč, već su to brojevi.
Naime, tokom životnog ciklusa ovog modela, bilo je i nekih limitiranih edicija, poput M5 Competition Packagea, 30 Jahre BMW-a M5 i Pure Metal Silver Editiona. Kada su bili novi, primerci iz specijalnih izdanja su koštali daleko više od osnovnog modela, ali su se u današnje vreme cene u velikoj meri izjednačile. Međutim, na duge staze, superlimuzine iz ograničenih serija će vredeti mnogo više od standardnog M5 i to treba imati u vidu.
BMW E31 850Ci
Mnogi ljudi često zaboravljaju da je pre aktuelne serije 8 postojala ona „prava“, originalna, a upravo iz tog razloga ostala je relativno priuštiva. Serija 8 je bila dostupna u različitim varijantama poput 840Ci, 850i, 850Ci, 850CSi, a neki primerci su prošli kroz Alpinin tretman, uz usvajanje naziva B12.
850CSi je prilično skup već sada, ali se 850Ci može nabaviti za relativno razumnu sumu. Na tržištu polovnjaka, u Americi na primer, ovaj BMW s V12 motorom se može priuštiti za manje od 30.000 dolara, a bez ikakve dileme će u perspektivi probiti brojku od 100.000.
BMW Z1
Ovaj „Bimmer“ je bio prvi sa „Z“ oznakom pored naziva fabrike, a ujedno je i najčudniji BMW ikada kreiran. Ispod haube poseduje 2,5-litarski šestak sa 170 konja, tako da se ne razbacuje snagom. Međutim, ono u čemu blista je brz prolazak krivina, što i priliči jednom roudsteru. Treba istaći i vrata, koja „nestaju“ u karoseriji.
Doduše, teško da ćete videti da se neki BMW Z1 prodaje, a kada se to desi, cena je oko 50.000 dolara/evra, što je brojka koja će u budućnosti isključivo rasti.
BMW Z4 M
Ovo je verovatno najpopularniji „toples“ BMW svih vremena, ali treba naglasiti da je i najopasniji. Raspolaže 3,2-litarskim šestocilindarskim motorom s 343 ks, koji je derivat mašine iz M3 E46. Čak i na papiru instalacija ovako moćnog motora u malu, laku karoseriju sa zadnjim pogonom izgleda „ludo“, ali BMW je to ipak uradio.
Kada je bio nov model, Z4 M je koštao oko 50.000 dolara, što je bilo neprijatno skupo u poređenju s rivalima poput Porsche Boxstera. U međuvremenu je njegova cena pala daleko ispod prvobitne vrednosti, ali sada raste gotovo iz dana u dan, što znači da je samo pitanje trenutka kada će otići iznad prvobitne cene.
BMW i8
Mnogi su iznenađeni aktuelnom cenom BMW-a i8 na tržištu polovnjaka. Možda to ne ide u prilog prvih vlasnika, ali svakako ide na ruku onih potonjih, jer imaju šansu da priušte ovaj hibridni sportski automobil povoljnije, pa čak u perspektivi i zarade.
Kao što znamo, i8 se više ne proizvodi, tako da neće biti dodatnih primeraka na tržištu. Po zakonu ponude i potražnje, ako poražnja za i8 ostane konstantna, a ponuda siromašnija, cena će rasti. i8 je verovatno najskuplji model na ovoj listi i bez dileme je najnoviji, ali je definitivno vredan razmatranja. Kolaju glasine da će njegov naslednik poneti naziv i8 M, ali to je neka druga priča.
Auto Moto Show
Priredio: Pavle Barta