Lizing kompanije zahtevaju ustupke od proizvođača električnih vozila, uključujući sporazume da će proizvođači otkupiti vozila kako bi se zaštitili od dalje erozije na tržištu polovnjaka, vrednog 1,2 biliona dolara.
Proizvođači automobila počeli su da nadoknađuju lizing kompanijama za pad vrednosti polovnih električnih vozila, dok Teslino sniženje cena prožima industriju koja mora da prodaje više elektromobila ili se suoči s ogromnim kaznama.
Ayvens, najveća lizing kompanija koja pokriva više brendova, već je primila čekove poslednjih nedelja, kako bi nadoknadila pad cena, kaže izvršni direktor ove firme, Tim Albertsen. Lizing kompanije zahtevaju ustupke od proizvođača električnih vozila, uključujući sporazume da će proizvođači otkupiti vozila, kako bi se zaštitili od dalje erozije na tržištu polovnih automobila, vrednog 1,2 biliona dolara.
Cene polovnih električnih vozila su prošle godine pale, jer je slabljenje potražnje za novim automobilima na baterije navelo Teslu da snizi cene, primoravajući druge da slede taj primer. Ovi potezi odjekuju u kuloarima lizing kompanija kao što su Societe Generale Ayvens s fokusom na Evropu i BNP Paribas Arval, koje služe kao posrednici na tržištu flotnih automobila, koje čini oko 60 odsto prodaje u regionu.
„Proizvođači danas moraju da nastave s prodajom električnih vozila“, rekao je Albertsen tokom poziva kompanije o zaradama ovog meseca. „Tada nam je potrebna neka vrsta zaštite od proizvođača, u smislu njihove buduće cene.“
Obično se ugovori o lizingu zasnivaju na procenjenoj korišćenoj vrednosti vozila u vreme isteka ugovora, s isplatama namenjenim pokrivanju amortizacije. Ako vrednost padne više od očekivanog, kao što je to nedavno bilo u slučaju elektromobila, lizing kompanije gube novac na tim vozilima.
Niz proizvođača automobila ima svoje lizing ogranke, kao što su Volkswagen Financial Services, Stellantis, Leasys Credit Agricolea ili Mercedes-Benz Mobility. Ayvens, formiran spajanjem ALD Automotivea i LeasePlana 2022., ima više od pola miliona električnih automobila u svojoj floti. Ova kompanija je u pregovorima s proizvođačima automobila u cilju pokrivanja rizika od pada vrednosti, kao što su sporazumi o ponovnom izdavanju dobro održavanih automobila drugi ili treći put, rekao je Albertsen prošle nedelje.
Podstaknuti izdašnim subvencijama i poreskim olakšicama, korporativni automobili su posebno popularni u Evropi, a Volkswagen, Stellantis i BMW su vodeći na tržištu sa skoro 13 miliona isporuka prošle godine. Čisto električna vozila su tada činila gotovo 16 odsto prodaje.
Proizvođači automobila moraju da se pridržavaju pooštravanja nivoa prosečne flotne emisije ili da plate kazne. U Evropskoj uniji će dozvoljeni nivo emisije ugljen-dioksida pasti sledeće godine, dok je Volkswagen još uvek daleko, prema analizi istraživača tržišta, JATO Dynamics. U Velikoj Britaniji, vozila s nultom emisijom moraju činiti 22 odsto prodaje ove godine, a naredne godine će porasti na 28 odsto.
Međutim, bez stabilnih cena na tržištu polovnih električnih vozila, evropski cilj za postepeno ukidanje prodaje novih automobila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem do 2035. izgleda manje verovatan. Kako bi nadoknadili pad vrednosti polovnih automobila, stope lizinga električnih vozila su počele da rastu i premašuu one za automobile s motorima s unutrašnjim sagorevanjem, prema stuciji CAR instituta, koja je fokusirana na Nemačku.
„Neće biti tranzicije električnih vozila bez strukturiranih i likvidnih tržišta, na kojima električna vozila drže svoje vrednosti iz druge i treće ruke“, rekao je analitičar Jeffriesa, Filip Hušua u napomeni. „Na kraju, razlika između nove i polovne cene je stvarna cena automobila.“
Međutim, veliki korporativni klijenti su poleli da se povlače. SAP je ovog meseca saopštio da će prestati da nudi Tesle zaposlenima, jer fluktuirajuće cene komplikuju planiranje i upravljanje rizicima. Ovaj potez je povećao pritisak nakon što je Hertz u januaru odlučio da eliminiše 20.000 elektromobila iz svoje flote. Najveća evropska kompanija za iznajmljivanje, Sixt, takođe je u decembru saopštila da će odustati od Tesle.
Svi proizvođači električnih vozila sada nude garancije povrata lizing kompanijama da nastave s prodajom novih automobila na baterije, rekla je Ursula Vajgl, partner konsultantske kuće McKinsey. Iako ovo pomaže da se rizik prebaci u budućnost, proizvođači automobila ostaju primorani da pronađu kupce polovnih automobila po pristojnoj ceni ili otpišu rizik.
Osiguravač preostale vrednosti, RVI Group sa sedištem u SAD, rekao je da je poslednjih meseci primetio porast potražnje za njegovim specijalističkim pokrićem, jer kupci, uglavnom finansijske institucije, žele da se zaštite od pada vrednosti električnih automobila.
„Tržište električnih vozila je izuzetno poremećeno podsticajnim šemama širom sveta“, rekla je Vajgl. Potražnja je „veštački podstaknuta i trenutno se završava na tržištu polovnjaka.“