Ono što se ne tako davno činilo kao neverovatan predlog, postaje realnost.
Naime, Evropska unija je došla do sporazuma vezanog za zabranu prodaje novih automobila koji ne ostvaruju nultu emisiju, počev od 2035. Izvršni ogranak EU, parlament i države članice, finalizovale su dogovor koji će u osnovi za 12 godina motore s unutrašnjim sagorevanjem staviti van zakona.
Doduše, postoje izvesni izuzeci vezani za proizvođače u posebnim nišama, koji godišnje sklapaju od 1.000 do 10.000 automobila. Njima će biti dato jednogodišnje izuzeće, do 2036. Ekskluzivnije marke, koje proizvode manje od 1.000 jedinica, za sada su bezbedne.
Kako stoje stvari, EU se trenutno sastoji od 27 država, ali bi u perspektivi mogle da se pridruže zemlje kao što su Albanija, Moldavija. Severna Makedonija, Crna Gora, Srbija, Turska i Ukrajina (sve ove zemlje su kandidati). Jedini donekle održiv scenario u kojem bi motori SUS preživeli sredinu naredne dekade je korišćenje sintetičkih goriva, napravljenih iz obnovljivih izvora. Još jedan tračak nade pruža Toyota s eksperimentisanjem u vezi s vodonikom i njegovom primenom u motorima s unutrašnjim sagorevanjem.
Pre nego što se u potpunosti oslobode stare tehnologije 2035., proizvođači koji žele da prodaju automobile u evropskom regionu, moraće da razviju znatno čistija tradicionalno pogonjena vozila. Ovaj sporazum takođe poziva na smanjenje emisije ugljen-dioksida od 55 odsto do kraja dekade u poređenju s nivoom iz 2021. To je mnogo radikalniji cilj u poređenju s inicijalnim koji je nalagao smanjenje od 37,5 odsto.
Mada dogovor ima direktne implikacije samo na članice EU, odluka o zabrani prodaje novih vozila s motorima SUS od 2035., bez sumnje će imati globalan uticaj. Mnoge marke koje imaju sedišta u evropskim zemljama već su najavile ukidanje benzinskih i dizel automobila komercijalizovanih u Evropskoj uniji.
Jaguar će konvencionalne motore isključiti iz ponude već 2025., dok će Stellantisove marke (Alfa Romeo, Peugeot, Citroen, Jeep…) postati čisto električne u narednih sedam godina, baš kao i Ford, Volvo, Bentley i Rolls-Royce. MINI će slediti primer početkom sledeće dekade, dok je VW najavio ove nedelje da će isto učiniti 2033.
Čini se da je ova odluka zaista početak kraja za motore SUS. Drastična smanjenja emisije ugljen-dioksida će verovatno u „večna lovišta“ oterati mnoge automobile tokom ove decenije, dok je njihov konačan kraj u EU zakazan za 2035.
Auto Moto Show