Kada je lansirana 2010. godine, Dacia Duster je izazvala veliku pažnju automobilske javnosti, prvenstveno zbog izuzetno atraktivne cene za jedan SUV.
Naravno, Renaultova rumunska filijala je pre svega ciljala na kupce koji ili nisu bili spremni da izdvoje dodatni novac za luksuzne detalje ili jednostavno to nisu želeli. U svakom slučaju, njihovi novčanici su zbog toga bili srećniji.
Ukoliko premotamo dešavanja do dana današnjeg, dolazimo do lansiranja treće generacije Dustera, koja na papiru nudi daleko više nego što je to bio slučaj s prethodnicima. Otputovali smo u Španiju, tačnije Malagu u Andaluziji, da bismo se uverili u kvalitet novajlije, kao i da li će budući kupci nastaviti da uživaju u izuzetno povoljnom odnosu uloženog i dobijenog.
Duster je u prošlosti negovao filozofiju korišćenja oprobanih i dokazanih Renaultovih komponenti koje su ipak pripadale ranijoj generaciji u tehnološkom smislu. Ipak, taj recept se pokazao veoma uspešnim, jer definitivno nisu svi vozači u potrazi za luksuzom i šepurenjem prestižnim oznakama.
Druga generacija Dustera je na scenu stupila 2017., nastavivši s uspehom začetim od strane prvenca. Ponovo je u pitanju bio odličan kompromis između štednje na luksuzu i povoljne cene, za vozilo koje je generalno pružalo više nego što je koštalo.
Treća generacija
Glavna vest je da se treća generacija Dustera prebacuje na Renaultovu CMF-B platformu, koja čini osnovu aktuelnih modela francuske marke.
To znači da Duster sada arhitekturu deli s automobilima kao što su Renault Clio i Nissan Juke, prateći primer Sandera i Joggera, koji su se takođe prebacili na Renaultovu aktuelnu postavku.
Dakle, umesto da koristi starije, prevaziđene komponente, novi Duster uživa u svemu onome što pruža matična marka, i to se oseti kako na vizuelnom planu i kabinskom prostoru, tako i u vožnji.
Kada smo već kod pogona, dostupna su tri sklopa: 1,0-litarski trocilindraš koji kao gorivo koristi benzin i TNG (100 ks), zatim 1,2-litarska TCe jedinica sa 130 ks s blago hibridnom podrškom i 1,6-litarski konvencionalni hibrid sa 140 konja, koji poznajemo iz Joggera.
Blagi hibrid dolazi sa šestostepenim manuelnim menjačem i dostupan je s pogonom na prednje ili sve točkove, dok klasični hibrid poseduje isključivo prednji pogon, uparen s četvorostepenim automatskim menjačem.
Dizela više nema u ponudi u Evropi, mada će biti prisutan na severnoafričkom tržištu, gde je Duster veoma popularan.
Naravno, prelazak na novu platformu doneo je i osveženi stajling. Silueta je sada modernija i „kutijastija“, dok novi dizajnerski jezik karakteriše tema u vidu slova „Y“, kako po pitanju spoljašnjosti tako i enterijera. Robusnija pojava novajliju čini vizuelno većim kada je o proporcijama reč, mada to u suštini nije slučaj. Treća generacija je tek devet milimetara duža i dva milimetra šira od modela koji zamenjuje, mada ergonomija CMF-B platforme nudi osetno više unutrašnjeg prostora.
U Daciji kažu da i mesta za noge ima nešto više, kao i da je zapremina prtljažnika porasla s 445 na 474 litra u slučaju modela s pogonom na prednje točkove. Bez dileme najveći benefiti koje donosi nova arhitektura ogledaju se u kvalitetu kabinskog prostora. Pre nekoliko meseci smo testirali odlazeći model, tako da su utisci prilično sveži, a razlika između njega i novajlije je zapanjujuća.
Nema više staromodnog volana s četiri paoka, već je njegovo mesto zauzela modernija, na gornjem i donjem delu „podrezana“ jedinica, koja je superiornija i na vizuelnom i na taktilnom planu. Iza novog volana nalazi se po prvi put digitalni klaster instrumentacije.
Možda ne izgleda poput onih rešenja u premijum modelima, ali u potpunosti radi posao i predstavlja veliki iskorak u odnosu na prošlu generaciju.
Automobili predviđeni za novinarsku prezentaciju bili su naravno u vrhunskim paketima opreme, što znači da smo mogli da uživamo u 10,1-inčnom ekranu info-zabavnog sistema sa satelitskom navigacijom. Možda nije najbolji u segmentu, ali je vrlo dobrog odziva i lak za korišćenje.
Oni kojima je i ovo suviše i koji žele dodatno da uštede, uvek mogu da posegnu za „Essential“ paket opreme koji ne uključuje ekran osetljiv na dodir, već će umesto njega koristiti mobilni telefon s Dacia aplikacijom.
Ispod centralnog displeja počivaju fizičke komande i par ventilacionih otvora u formi slova „Y“. Sve deluje mnogo kvalitetnije nego kod odlazećeg modela, i očigledno je da se dizajnerski tim Dacije fokusirao na to da sve što često dodirujemo pruži prijatan osećaj. Mala zamerka ide na račun platforme za mobilni telefon, koja je do te mere skliska da je uređaj redovno izletao s nje.
U ostatku kabine i dalje dominira tvrda plastika, ali je mnogo bolji stajling ono što pravi razliku i čini da se unutar vozila osećate bolje.
Primera radi, na sekciji armaturne table koja se pruža iznad prednjeg pretinca, sada stoji veliki utisnuti “DUSTER” natpis. Naravno, ništa spektakularno, ali daleko bolje od neinspirativnog ranijeg rešenja.
Sedišta su takođe bolja nego što je to slučaj s prošlom generacijom, ergonomski bolje rešena s lumbalnom podrškom za vozača.
Interesantan detalj predstavlja novi materijal, koji u Daciji nazivaju „Starkle“. Od njega je praktično napravljen zaštitni „pojas“, koji štiti vozilo od ogrebotina, ulubljenja i sličnih oštećenja. Napravljen je 20 odsto od recikliranog polipropilena i nije lakiran, što redukuje ugljenični otisak vozila. Upravo to odsustvo finiša čini da „Starkle“ bude otporniji na ogrebotine, a ujedno je samoobnovljiv, što znači da će one vremenom biti manje vidljive.
Vožnja
Vrhunac ponude svakako čini 140 Hybrid, koji bi u Evropi mogao da bude najpopularnija opcija. U njegovom slučaju, 1,6-litarski agregat od 94 ks, koji funkcioniše u Milerovom ciklusu, uparen je s elektromotorom s 49 konja. Ovo je ujedno i najuglađeniji pogonski sklop u ponudi.
Tišina u kabinskom prostoru je takođe stavka koja nas je prijatno iznenadila, a u Daciji kažu da su buku snizili za dva decibela. Da bismo dobili uvid do koje mere je to značajno, treba istaći da minus od tri decibela znači čak 50 odsto tiši kabinski prostor.
Ipak, u slučaju „gasa do daske“, automatski menjač šalje obrtaje u „overdrive“, tako da se dobija prilično neprirodan i grub osećaj u vožnji.
Ono gde hibrid blista je gradska eksploatacija, bar tako kažu u rumunskoj marki. Naime kombinacija sistema regenerativnog kočenja, visokoregenerativne baterije od 1,2 kWh i efikasne transmisije, za posledicu ima da se u gradskim uslovima čak 80 odsto vožnje obavlja na čisto električni pogon.
Ipak, čini se da će na našem tržištu biti najinteresantniji blagi hibrid s 1,2-litarskim turbobenzincem, iz prostog razloga što lakši za održavanje i u isto vreme je izrazit štediša. Ovaj motor je elastičan pri laganoj vožnji, sa sasvim dovoljno snage da učini Duster dinamičnim kompaktnim SUV-om u gradskim uslovima. Na otvorenom putu stvari stoje nešto drugačije, tako da će morati više da se radi s ručicom menjača pri preticanjima i vožnji uzbrdo.
Nova platforma je osetno poboljšala krutost a samim tim i kvalitet vožnje. Naginjanje karoserije je vidno redukovano, što pruža dodatno zadovoljstvo ali i sigurnost u vožnji. Naravno, mada je bez dileme precizniji u krivinama nego ranije, od Dustera ne treba očekivati previše tokom „brdsko-brzinskih“ egzibicija.
Još jedna oblast na kojoj je temeljno porađeno je komfor. Mogućnosti 4×4 modela smo mogli da isprobamo na off-road poligonu, gde je Duster pokazao da će bez problema moći da se nosi s ogromnom većinom zadataka koji se budu stavili pred njega.
Cenovna politika
Verovatno jedno od glavnih pitanja je da li će Duster i dalje biti priuštiv. Odgovor je „da“. Cene će biti u rasponu od 17.990 do 29.990 evra, s tim što će najjeftinija biti TNG verzija. Nakon nje dolazi ulazni blagi hibrid, čija će početna cena biti oko 19.790 evra. Najskuplji će biti hibrid u vrhunskom paketu opreme.
Dakle, Duster ima s čim da izađe pred kinesku konkurenciju, jer ipak nudi proverenu evropsku tehnologiju i lako održavanje po pristupačnoj ceni.
Kada je o bezbednosti reč, Dacia i dalje neguje filozofiju da kupcima pruža ono što žele i što im je zaista potrebno. Ipak, budući da je ranije došlo do optužbi od strane Euro NCAP-a da rumunska marka prioritet stavlja na cenu u odnosu na sisteme vozačke asistencije, Dacia je u Duster uvela sve što je neophodno.
Rezime
Bez ikakve dileme, ovo je najnapredniji, najkomforniji i najkonkurentniji Duster do sada. Bilo da je reč o pogonskim sklopovima, voznoj dinamici, kvalitetu enterijera, rafiniranosti i stajlingu, Dacijin porodični SUV je napravio ogroman iskorak u odnosu na ranije modele.
Definitivno, Duster je postao u svakom slučaju dobar automobil sam po sebi, nevezano za to da li košta manje od konkurencije. Da li to znači otklon od početne, pobedničke formule, koja je nalagala jeftino, niskobudžetno vozilo koje raspolaže isključivo osnovnim stvarima? Ipak, odgovor je „ne“, jer automobilska industrija neminovno napreduje, tako da bi Duster u slučaju tvrdoglavog držanja osnovnog recepta verovatno doživeo sindrom „Zastave“.
Možda će neki vozači „tugovati“ za analognim instrumentima i osećaju u vožnji kao da upravljate poljoprivrednom mašinom, ali nekako, čini se, da je takvih sve manje. Kult Dacije kao jeftine marke polako nestaje a u toku je stvaranje jednog drugog kulta, koji podrazumeva automobile koji predstavljaju pre svega racionalnu kupovinu, pružajući 90 odsto onoga što pruža kudikamo skuplja konkurencija, a po nekim pitanjima i više od nje.
Pavle Barta