Moskovska fabrika od koje je Renault (privremeno ili zauvek) odustao, mogla bi ponovo da lansira jednu gotovo zaboravljenu marku. Međutim, razvoj će predstavljati ozbiljan izazov u ovim nesigurnim vremenima, bilo da se radi o konvencionalnim ili električnim automobilima.
Kao što smo ranije izvestili, francuska kompanija se povukla iz Rusije, a fabriku u Moskvi je predala gradskim vlastima, u isto vreme odustajući od svog udela u AvtoVAZ-u i NAMI institutu.
Gradska vlada je obelodanila plan koji podrazumeva oživljavanje Moskviča, čiji bi modeli trebalo da se proizvode na bivšoj lokaciji AZLK fabrike, gde su se decenijama proizvodili automobili ove bivše sovjetske marke.
Ipak, plan se suočava s ozbiljnim izazovima, jer je automobilska industrija Rusije u velikoj meri odsečena od zapadnih investicija i tehnologije.
Nekoliko dana nakon što je Renault svoj udeo u zajedničkom poduhvatu predao ruskim vlastima za simboličnu sumu, gradonačelnik Moskve, Sergej Sobjanin, obelodanio je ambicije vezane za oživljavanje Moskviča, koji je u „hibernaciji“ od 2000-ih. Automobili ove marke bi trebalo da se proizvode u fabrici koju je Renault grupacija napustila. Objava je pristigla nakon nekoliko povlačenja stranih proizvođača iz Rusije zbog rata u Ukrajini.
„Prva faza će uključivati proizvodnju automobila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem, a zatim potencijalno i električnih modela“, saopštio je gradonačelnik Moskve.
Doduše, Sobjanin nije sugerisao da li će automobili, bilo da se radi o konvencionalnim ili električnim, biti razvijeni u zemlji ili će se proizvoditi pod licencom, što nameće nekoliko pitanja u vezi s izvodljivošću čitavog projekta. Gradonačelnik takođe nije spomenuo ništa u vezi s fabrikom KamAZ, u kojoj se proizvode kamioni i autobusi u Naberežnji Čeljnjiju, nekoliko stotina kilometara istočno od Moskve, odnosno da li će ona biti glavni partner Moskviča na planu inženjeringa. Naime, pored kamiona, KamAZ proizvodi i električne autobuse.
AZLK fabrika u Moskvi, koja je decenijama bila jedan od glavnih proizvodnih pogona za putničke automobile u SSSR-u, bila je čuvena po limuzinama i karavanima marke Moskvič, koji su se izvozili na brojna inostrana tržišta. Ova fabrika, locirana u Volgogradski Prospektu na jugoistoku Moskve, imala je velikih teškoća devedesetih godina, nakon što je sredinom osamdesetih lansiran Moskvič 2141, hečbek s petoro vrata (kod nas poznat kao Aleko), i to na poslednjoj dostupnoj platformi, koja je iznendrila izvestan broj sedana i kupea, ali u malim serijama. Ova fabrika je efektivno prestala s radom početkom 2000-ih, kada je Rusija imala teškoća da se povrati nakon finansijske krize iz 1998., da bi na kraju bila pripojena Renaultu, koji je tu proizvodio „niskobudžetni“ Logan i još neke male automobile.
Na prvom mestu ovo je veoma neočekivan razvoj događaja. Ipak, s obzirom da moskovske gradske vlasti ponovo u rukama imaju ovaj proizvodni pogon, prvi put još od devesetih godina, nešto bi tu trebalo da se proizvodi. Ono što je veliko pitanje je gde će se nabaviti alat za konvencionalne i električne automobile, s obzirom na aktuelnu političku situaciju? Jasno je da sve ukazuje na Kinu. Prosto je nemoguće da moskovska fabrika dobije montažnu liniju nekog zapadnog proizvođača automobila trenutno, dok su s druge strane, Kinezi veoma angažovani na planu proizvodnje električnih automobila, tako da bi Rusima mogli štošta prodati, kada je reč o dizajnu i proizvodnim linijama.
Druga opcija je da bude lansirano više AvtoVAZ modela pod markom Moskvič, s izvesnim razlikama u spoljašnjem izgledu. To bi bila jednostavna solucija koja nije daleko od realnosti.
Industrijski analitičari u Rusiji spekulišu da fabrika u Moskvi svakako neće moći da zadrži Renaultovu proizvodnju, bez obzira da li to želi ili ne. Razlog leži u nedostupnosti komponenti francuskog proizvođača, što obesmišljava postojeće platforme koje se proizvode u ovom pogonu. Analitičari su takođe konstatovali da bi finansiranje preuređivanja fabrike u cilju ponovnog pokretanja proizvodnje bilo teško u kratkoročnom smislu, budući da je prodaja automobila u Rusiji pala za preko 70 odsto od početka rata u Ukrajini.
Teško da će se bilo šta brzo desiti u vezi s projektom “Moskvič”, budući da je stanje na ruskom tržištu prilično nestabilno. Međutim, imajući u vidu prekid uvoza vozila brojnih zapadnih proizvođača, potražnja za domaćim modelima će se vratiti na nivo koji nije viđen decenijama unazad, iz prostog razloga što će Rusija morati da proizvodi veliki broj automobila jer ne može da ih uvozi. S aktuelnom političkom situacijom i povlačenjem brojnih kompanija, domaća automobilska industrija će morati ubrzano da raste u godinama pred nama, da bi držala korak s potražnjom. To ujedno predstavlja veliku šansu za kineske marke, koje će želeti da iskoriste mogućnosti vezane za izvoz.
Evropski industrijski analitičari se takođe s razlogom pitaju, ako su moskovske gradske vlasti tako samouverene u svojim saopštenjima vezanim za povratak Moskviča, zašto se onda to nije desilo mnogo godina ranije, kada su ekonomski uslovi bili kudikamo povoljniji? Sada se novi vlasnici fabrike suočavaju s otežanom nabavkom komponenti i ograničenim budžetom, čak i kada je u pitanju stavljanje u proizvodnju automobila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem. Jedinu prednost potencijalnog projekta predstavlja činjenica da će konkurencija iz uvoza biti mnogo slabija u narednim godinama, jer na ruskom tržištu baš i neće biti mnogo stranih marki.
Auto Moto Show
Priredio: Pavle Barta
Foto: Wikipedia