Naslovna ECO2 Litijum-jonske baterije – da li će ih uopšte biti dovoljno u budućnosti?

Litijum-jonske baterije – da li će ih uopšte biti dovoljno u budućnosti?

Zakon ponude i potražnje funkcioniše na pretpostavci da je sva roba dostupna u ograničenim količinama. Što je veća potražnja, viša je i cena. Upravo to se dešava s poluprovodnicima, gorivom i gomilom drugih stvari vezanih za automobilski svet.

Baterijske ćelije za električne automobile se suočavaju s istom situacijom, ali one predstavljaju sporedni efekat o kojem nismo toliko diskutovali do sada.

Naime, što veći broj automobila bude zahtevao pakete baterija od 100 kWh, tako će rasti cena ćelija. To će uticati ne samo na električna vozila, već i sve ostalo što koristi litijum-jonske baterije. Konsekvence će se osetiti i te kako.

Baterije iz elektronskih uređaja se pretvaraju u baterije za EV

U današnje vreme, recikliranje baterija u velikoj meri zavisi od laptopova, pametnih mobilnih telefona, tableta i sličnih uređaja. Budući da se radi o proizvodu koji je relativno nedavno stupio na globalnu scenu, na elektromobile se odnosi tek delić sirovina za ćelije u poređenju sa svom ostalom aparaturom koja ih koristi, i koja dolazi do kraja svog životnog veka. Povrh svega, paketi baterija koji nisu više pogodni za pokretanje električnih automobila, mogu se koristiti u sekundarne svrhe kao što je skladištenje energije, pre nego što konačno odu na reciklažu.

Dakle, sve ćelije koje elektronski uređaji mogu da obezbede, sada se pretvaraju u sirovine za nove automobilske baterije, a i pored toga, kompanije koje se bave reciklažom, žale se na to da ih nemaju dovoljno. Ako je takva situacija s ogromnom količinom elektronske opreme koju svet već upotrebljava, pokušajmo da zamislimo kakva će situacija biti kada proizvođači dođu u situaciju da prodaju više elektromobila.

Ambicije automobilskih kompanija koje se neće ispuniti

Ford, Volkswagen, GM, Daimler i praktično gotovo sve ostale automobilske kompanije koje su već najavile svoje elektrifikacione planove, sada govore o prodaji najmanje milion vozila do 2025. ili neznatno kasnije. Iz Tesle su saopštili da žele da prodaju 20 miliona elektromobila, što je najbolji primer obećanja koje jedna kompanija neće moći da ispuni, da ne govorimo o robotskim taksijima.

Svi ovi proizvođači znaju da moraju obezbediti adekvatno snabdevanje baterijama što pre. Volkswagen je 7. jula objavio planove za „Salzgiga“, što će verovatno biti naziv za novi reciklažni pogon u Salcgiteru. Za kompaniju koja želi da pobedi Teslu, čini se da je Volkswagen suviše fasciniran svojim rivalom, pa čak kopira nomenklaturu njegovih strateških stubova.

Kontrola kvaliteta kao veliki problem

Da bi sve te silne kompanije ostvarile svoje ciljeve, samo su dve alternative: osigurati da će im rudarenje obezbediti neophodne sirovine za baterijske ćelije, ili otkupljivati sve moguće baterije koje mogu da naruče. Ova druga opcija ostavlja nerešene probleme sa snabdevanjem proizvođača baterija potrebnim sirovinama. Takođe stavlja i proizvođače automobila u veoma krhku poziciju, što su GM i Hyundai naučili na teži način.

Kada samo kupite vaše baterije, nemate kontrolu nad tim kako su one proizvedene i ne razvijate veštine neophodne da biste proizvodili bolje ćelije u perspektivi. Vaš jedini izbor je da verujete da će snabdevači dovoljno brinuti o oba aspekta. LG Energy Solution to nije ispoštovao, što je dovelo do toga da dva navedena proizvođača automobila potroše milijardu dolara na zamenjivanje baterija zbog masovnog povlačenja. Sporni modeli su Chevrolet Bolt EV i Hyundai Kona Electric. GM je čak saopštio da je učio LG Energy Solution o principima automobilske kontrole kvaliteta, nakon što je objavio povlačenje vozila na zamenu baterija.

Pored toga, verovanje da će proizvođač baterija osigurati nabavku svih minerala koji su mu potrebni je rizično. Ako to ne uradi, neće moći da isporuči ćelije koje je prodao. Postoje ugovorne klauzule uz pomoć kojih proizvođači automobila mogu da se zaštite od takvog scenarija, ali one nisu efikasne za automobilsku industriju. Mada one (klauzule) mogu nametnuti velike kazne zbog kršenja ugovora, malo je verovatno da bi mogle da spreče destruktivnu lančanu reakciju koju bi nestašica baterija mogla izazvati.

Nema baterija – nema prodaje automobila

Zamislimo da proizvođači baterija imaju problem u nabavci sličan onom s kojim  se suočavaju proizvođači automobila u vezi s čipovima. Razlika je u tome što se neki automobili mogu koristiti s manje prisutnih sistema ako imaju motor, a većina proizvođača ih sama sklapa, tako da ne zavise od snabdevača. Baterijski-električna vozila ne mogu da se kreću bez paketa baterija. Kada u obzir uzmemo da mnoge zemlje razmatraju zabranu motora SUS do 2035., proizvođači automobila neće imati šta da prodaju ukoliko ne budu nabavili preko potrebne ćelije.

Vađenje litijuma, kobalta, nikla, mangana, bakra, gvožđa i svih drugih elemenata iz prirode, nije lak zadatak. Za tako nešto su neophodne velike investicije, kao i uverenost u to da će ti ogromni troškovi biti nadoknađeni. Benchmark Mineral Intelligence upozorava na to već godinama.

Jedino BYD na visini zadatka?

Pametni mobilni telefoni, tableti, laptopovi i slični gedžeti, imaju potražnju i tržište koje su sazreli, s potencijalom daljeg rasta. Kompanije koje ih prozvode verovatno imaju ugovore o kupovini s dobavljačima baterija već godinama ili same proizvode baterije koje su im potrebne. To ih možda neće sprečiti da se suoče s višim cenama za sirovine koje su im potrebne, posebno sa skokom potražnje za ćelijama potrebnim za električne automobile.

Od svih proizvođača električnih automobila, čini se da je BYD najspremniji za ovakav scenario. Svi njegovi proizvodi su bazirani na LFP ćelijama. One koriste gvožđe i fosfat, koji su jeftiniji i ima ih u izobilju. Povrh toga, BYD proizvodi sopstvene ćelije, što ga oslobađa od zavisnosti od snabdevača. Tesla kupuje ćelije od BYD-a.

Neminovan vrtoglavi skok cena litijum-jonskih baterija?

Sve ostale kompanije koje proizvode elektromobile s ternarnim ćelijama, moraće da se takmiče za ograničene isporuke nikla i kobalta. Setićemo se toga kada budemo kupovali novu elektroniku. Kao da inflacija nije dovoljna, njihove cene će uskoro slati jasne (glasne) poruke da moramo da smanjimo emisiju ugljenika u okviru transporta. Povećanje će možda biti postepeno, ali će se desiti u svakom slučaju ako se snabdevanje sirovinama drastično ne poboljša.

Moraćemo da se pripremimo za udar koji će biti izvršen na svaki proizvod koji koristi litijum-jonske baterije.

Auto Moto Show

Priredio: Pavle Barta

Prethodni tekstToyota i Subaru među kompanijama koje razvijaju ekološki podobna goriva
Sledeći tekstHonda Civic Type R – započelo se s tjuningom pre nego što je uopšte krenuo u prodaju

Postavi komentar:

Molimo unesite svoj komentar
Unesite svoje ime