Mercedesovi SUV/krosoveri su decenijama krajnje popularni među kupcima premijum automobila, a ne postoji nijedan razlog da se taj trend ne nastavi i tokom sveopšte tranzicije ka potpunoj elektrifikaciji.
Zapravo, modeli s povišenim klirensom su deo Mercedesove elektrifikacione strategije gotovo od njenog samog početka, budući da je EQC baziran na GLC-u bio jedan od prvih „dalekometnih“ elektromobila štutgartske kompanije.
S obzirom da imamo takvu situaciju, nimalo ne iznenađuje što je „trokraka zvezda“ skinula veo s najnovijeg električnog modela, Mercedes-Benz EQE SUV-a. Kao što naziv sugeriše, radi se o krosover varijanti EQE limuzine, baziranoj na istoj EVA2 arhitekturi, na kojoj počivaju i veći EQS i EQS SUV.
Dostupan u četiri modela, mejnstrim EQE 350+, 350 4Matic i 500, kao i Mercedes-AMG EQE SUV varijanti, novajlija će se proizvoditi u fabrici u Alabami, gde se sklapa i veći EQS SUV. Samim tim, to znači da će američko tržište biti prvo koje će dočekati novi model kada bude lansiran u prvim mesecima sledeće godine.
Međutim, kada pristigne, moraće da se suoči s „jakim“ imenima kao što su Tesla Model Y, BMW iX i Audi e-tron (koji će uskoro biti osvežen). Bez dileme, konkurencija je više nego oštra, čak i za SUV koji na svom „nosu“ nosi trokraku zvezdu. Ipak, štutgartski model ima hardver neophodan za „borbu“ s direktnim rivalima.
EVA2
Naravno, kao i obično, sve započinje s osnovom, a ona se zove EVA2. Ova modularna električna arhitektura može da se produžava i skraćuje ili sužava i proširuje, što EQE SUV-u omogućava da počiva na relativno kratkom međuosovinskom rastojanju od 303 centimetra u odnosu na EQE limuzinu (3.120 milimetara) i EQS SUV (3.210 milimetara), uz ukupnu dužinu karoserije od 4,86 metara. Ono što je pomalo iznenađujuće je što je EQE limuzina duža po oba parametra, mada ne može da se nosi po pitanju visine krosovera, koja iznosi 168 centimetara. Širina modela s povišenim klirensom iznosi 1,94 metra.
Zdepasti prepusti izgledaju odlično na EQE SUV-u, što u kombinaciji s visokom linijom krova pruža mišićav i „nabijen“ stav.
Mada novi Mercedesov elektromobil deli brojne elemente dizajna sa srodnim modelima, uglačano crna maska i zadnja svetla u stilu Edisonove sijalice deluju prilično konvencionalno. Suženje staklene površine nije tako izraženo kao na EQS SUV-u, a gornja linija haube motora je horizontalnija nego na EQE i EQS limuzinama, gde je vidno zasvođenija.
Bočni paneli su uglađeni sa suptilnim naborima na zadnjem delu, gde se kod limuzine nalazi naglašenija ramena linija. Generalno gledajući, EQE SUV izgleda veoma dobro i nešto je konvencionalnijeg stajlinga, što u principu znači da cilja na širu potencijalnu klijentelu.
Skriven u podu vozila nalazi se paket baterija kapaciteta 90,6 kW, što je u paraleli sa sedanom. Mercedes procenjuje da će „najdalekometnija“ verzija EQE SUV-a moći uz jedno punjenje da prevali maksimalnih 550 kilometara po WLTP ciklusu, što je optimističnija prognoza od EPA-ine, po kojoj će domet vrlo verovatno iznositi nekih 300 milja, odnosno 480 kilometara.
Naravno, autonomija je kraće od one kod limuzine, koja po WLTP-u iznosi 660 kilometara, što može da se „zahvali“ pre svega „sabotaži“ na planu aerodinamike, koju neminovno donosi krosoverska karoserijska konfiguracija. Ipak, EQE SUV poseduje istu mogućnost brzog DC punjenja od 170 kW kao i ostali Mercedes-EQ proizvodi, što u prevodu znači da se od 10 do 80 odsto baterije može napuniti za 32 minuta. Kada se ova radnja obavlja kod kuće uz pomoć Wallboxa, treba očekivati maksimalno vreme punjenja baterije u trajanju od 9,5 sati.
EQE 350+ SUV s pogonom na zadnje točkove poseduje jedan, zadnje pozicionirani elektromotor s 292 ks i 565 Nm maksimalnog obrtnog momenta, dok EQE 350 4Matic miksu dodaje elektromotor napred zadržavajući istu snagu, ali uz prirast po pitanju maksimalnog obrtnog momenta na 765 Nm. EQE 500 SUV dolazi standardno s pogonom na sve točkove i performantnijim elektromotorima, koji isporučuju 408 konja i 858 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Ono što je interesantno je da i EQE 350+ SUV i EQE 500 SUV raspolažu s više snage u odnosu na ekvivalentne limuzine, ali uz isti maksimalni obrtni moment.
„Bum bum“
Naravno, oni koji su u potrazi za još većom količinom snage, na oku će imati Mercedes-AMG EQE SUV modele. Uz eksploataciju jedinstvenih elektromotora i AMG-ovih invertera, krosoveri s potpisom marke iz Afalterbaha raspolažu s poprilično više “vatrene moći”. Pogon na sve točkove se podrazumeva, a AMG EQE 43 4Matic isporučuje 476 ks i 858 Nm, što mu obezbeđuje sprint do „stotke“ za 4,3 sekunde, uz maksimalnu brzinu od 210 km/h. Perjanicu čini EQE 53 4Matic + SUV sa 626 ks i 950 Nm, koji maksimalno može da pojuri do 220 km/h. Kada je u igri opcioni AMG Dynamic Plus paket, u režimu „brzog starta“, pogonski sklop isporučuje čak 687 ks i 1.000 Nm, što rezultira ubrzanjem iz stanja mirovanja do 100 km/h za 3,5 sekundi. AMG Dynamic Plus paket takođe maksimalnu brzinu povećava na 240 km/h.
Sportski EQE SUV modeli pored toga dolaze s Airmatic ogibljenjem, unapređenim Mercedesovim aktivnim horizontalnim stabilizatorima od 48 V, koji neutrališu naginjanje karoserije u krivinama. Samim tim, AMG EQE SUV je prvo Mercedesovo električno vozilo koje u ponudu stavlja ovu tehnologiju, što bi trebalo da eliminiše jednu od najvećih primedbi po pitanju vozne dinamike. Čak i EQS AMG limuzina ima tendenciju da se „ljulja“ tokom vožnje kroz oštre krivine.
Čelične kočnice sa šestoklipnim čeljustima napred i jednoklipnim pozadi su standardne, dok su opciono dostupne karbon kompozitne jedinice ako ste od onih što voze SUV modele po trkačkim stazama.
Što se naplataka tiče, oni od 21 cola su standardni, dok su „dvadeset dvojke“ dostupne kao opcija. Posebno dizajnirani Michelin Pilot Sport EV pneumatici rezervisani su za veće naplatke, dok su manje prijanjajuće ali efikasnije gume predviđene za standardne točkove. Ono što je takođe standardno kod AMG primeraka je upravljanje na zadnje točkove za zakretanjem do 9 stepeni, što obezbeđuje kvalitetniji prolazak kroz krivine i smanjuje radijus zaokreta na 10,8 metara, svojstven automobilima iz B segmenta.
Dakle, svo to obilje performansi dolazi u agresivnijem paketu sa sposobnijom karoserijom. Vertikalne trake na prednjem panelu evociraju na benzinski pogonjene modele iz AMG-ovog portfolija, a prednji i zadnji odbojnicu su agresivnije oblikovani u cilju efikasnijeg kanalisanja vazduha koji struji oko automobila i redukovanja aerodinamičkog podizanja pri visokim brzinama.
Što se unutrašnjosti tiče, EQE SUV dobija sedišta s izraženom lateralnom podrškom i jedinstvene finiše enterijera, sa sportski izraženijim izborom po pitanju tapacirunga, što uključuje kožu i alkantaru. AMG volan je takođe standardan, uključujući birače za režime vožnje i prekidače postavljene blizu centralnog elementa.
Prostora za putnike koliko hoćeš
Kabinski prostor kako standardnih, tako i AMG modela, biće prilično poznat onima koji su imali prilike da sednu u EQE limuzinu. Centralni ekran osetljiv na dodir dijagonale 12,8 inča je standardan, baš kao i 12,3-inčni klaster instrumentacije. Oni koji se odluče za Hyperscreen i staklenu površinu na armaturnoj tabli pune dužine, uživaće u centralnom displeju od 17,7 inča, uz dodatak 12,3-inčnog ekrana za suvozača. Po prvi put u jednom EQ prozvodu, vlasnici će moći da unesu sopstvenu fotografiju i koriste je kao pozadinu kada displeji nisu u funkciji. AMG info-zabavni sistem takođe uključuje performantno orijentisane teme i dodatne pokazivače i u standardnoj i Hyperscreen formi.
Ono gde EQE SUV prednjači u odnosu na svog „brata“ s nižim klirensom je komfor, delimično zahvaljujući uspravnoj poziciji sedenja koja kompenzuje visok pod napunjen baterijama. Zadnja sedišta predstavljaju posebno unapređenje, s 3,3 centimetra više prostora u visini glava. Nasloni zadnje klupe takođe mogu dodatno da se iskose, što još više dodaje na sjajnom komforu. Viši, četvrtastiji zadnji prozori su takođe dobrodošli, posebno kada je reč o klaustrofobičnim putnicima.
Prtljažnik, mada je izdašniji nego kod EQE limuzine, i dalje zaostaje za konkurencijom. Treba imati u vidu da kod SUV klijentele prevagu često odnose praktični atributi, što podrazumeva lak pristup kargo prostoru, veliku zapreminu i modularnost. EQE SUV ispunjava ove zahteve ali s 1.686 milimetara ne dostiže visinu koju imamo kod GLE-a. Ipak, prostora ima više nego dovoljno, posebno za putnike, dok zapremina prtljažnika s uspravljenim naslonima zadnje klupe iznosi 520 litara. Kada se oni preklope, dobijamo 1.675 litara korisnog prostora. Dakle, reč je o prosečnoj vrednosti u ovoj klasi vozila.
Kada ga možemo očekivati i po kojoj ceni?
Serijska proizvodnja EQE SUV-a počinje u decembru 2022. Kao što smo spomenuli, proizvodiće se u fabrici u Tuskalusi (Alabama) za svetsko tržište. Prve modele u Evropi treba očekivati u proleće 2023. Što se tiče cenovnika, Mercedes ga još uvek nije formirao, ali treba očekivati da osnovni EQE 350 s pogonom na zadnje točkove košta od oko 75.000 evra, dok će za AMG EQE 53 biti potrebno izdvojiti oko 120.000 evropskih novčanica.
S vizuelnog i tehničkog aspekta, EQE SUV je varijacija na temu EQS SUV-a s nešto manje kabinskog prostora, tako da neće biti dostupan u verziji sa sedam sedišta. Upravo je takvim kupcima i namenjen, kojima ovakva konfiguracija sasvim odgovara. Dakle, u odnosu na veći EQS ne žrtvuje se praktično ništa sem velike opcione baterije.
Pavle Barta
Izvor: Mercedes-Benz